تورم و چشم انداز طلا

2020/06/30 | 1399/04/10
طلا , تورم , ضدتورم , بانک مرکزی , COT

رویترز از 161 اقتصاددان یک نظرسنجی به عمل آورد و از آنها پرسید که پس از فروکش کردن بیماری کووید-19، بزرگ‌ترین ریسک چیست؟  آیا به خاطر مشکلات تجاری و تغییر زنجیره‌های تأمین شاهد تورم خواهیم بود یا قرار است به خاطر کاهش تقاضا وارد دوران تورم منفی و افت قیمت‌ها شویم؟ نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است:

برآینده نظرات به این صورت است که بیش از 70 درصد از این 160 اقتصاددان بر این باور هستند که بزرگ‌ترین تهدید برای جهان پس از کووید-19، تورم منفی و افت قیمت‌ها است. این موضوع باعث می‌شود که مشکلات آن دسته از بانک‌های مرکزی که سال‌ها است با تورم پایین دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر شود.

تورم همیشه پیش‌بینی می‌شود ولی انگار که هیچ‌وقت از راه نمی‌رسد. آیا بانک‌های مرکزی انتظارات و اهداف خود در مورد تورم را حفظ می‌کنند یا باید اهداف خود در این زمینه را تغییر دهند؟ حل کردن مسئله تورم به دانش و مهارت بالایی نیاز دارد؛ زیرا پیش‌بینی می‌شد که پس از تسهیل کمی، تورم از راه برسد ولی هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاد و یا اینکه در خود را در قالب تورم در بازار سهام، دارایی‌ها و کالاهای لوکس نشان داد. این مسئله می‌تواند استدلالی برای تورم در قیمت سهام در شرایط رکود جهانی باشد.

 

نتیجه گیری

با توجه به چشم انداز نزولی تورم از یکسو و خریدهای سنگین سفته بازان بزرگ روی طلا از سوی دیگر – که در گزارش COT بازتاب می یابد و ما در بسته CRA آن را تحلیل می کنیم – انتظار داریم که یک ریزش سنگین بزودی در قیمت های طلا روی بدهد.

مطالب مشابه

مشاهده همه