توضیحاتی درباره گزارش GDP اخیر آمریکا

2020/08/02 | 1399/05/12
کووید-19 , رشد تولید ناخالص داخلی , تورم

  • بیماری کووید-19 از زمان رکود بزرگ تاکنون بزرگ‌ترین آسیب را به اقتصاد آمریکا وارد کرده است.
  • سقوط تولید ناخالص داخلی در نرخ سالانه 32.9 درصد باعث شد که عمیق‌ترین افت تولید ناخالص داخلی از سال 1947 تاکنون رقم بخورد.
  • در هفته منتهی به 11 ژوئیه مشخص شد که 30.2 میلیون نفر آمریکایی چک‌های بیکاری دریافت می‌گردد.

در فصل دوم سال 2020 مشخص شد که کووید-19 به اقتصاد آمریکا ضربه‌ای وارد کرد که حتی رکود بزرگ هم نتوانسته بود به آن وارد کند. کووید-19 تعادل  عرضه و تقاضا را به هم زد و باعث شد که بازار با مشکلات زیادی مواجه شود. بسیاری امیدوار بودند که پس از بازگشایی بازار همه چیز به روال عادی خود برگردد ولی موج دوم کرونا همه چیز را به هم زد.

بخش زیادی از این انقباض اقتصادی بزرگ که حداقل در 73 سال گذشته بی‌نظیر بوده مربوط به ماه آوریل سال جاری میلادی است. در ماه آوریل تقریباً تمام فعالیت‌های اقتصادی متوقف شد؛ زیرا همه اهالی کسب و کار نگران ابتلا به کرونا بودند و با تعطیلی کسب و کار خود تلاش کردند سرعت شیوع کرونا را کاهش دهند.

ترامپ به خاطر کرونا تلاش می‌کند که انتخابات نوامبر آمریکا را به تأخیر بیندازد. برخی می‌گویند او می‌کوشد برای پیروزی در انتخابات زمان بخرد. در حال حاضر هضم مشکلات اقتصادی برای دولت و کنگره بسیار دشوار است. اقتصاد آمریکا دارد به سمت یک صخره مالی پیش می‌رود و به همین خاطر مردم آمریکا باید جلوی شیوع کرونا را بگیرند و با تصویب بسته‌های حمایتی جلوی ورود مردم به خیابان‌ها را بگیرند.

نرخ سالانه تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل اخیر به 32.9 درصد رسید که از سال 1947 تاکنون بیشترین افت را تجربه کرده است. افت تولید ناخالص داخلی نسبت به فصل دوم 1958 که به 10 درصد رسید، سه برابر شده است. اقتصاد در فصل اول  با سرعت 5.0 درصد کوچک و از ماه فوریه وارد فاز رکود شد.

تغییرات فصلی GDP آمریکا بر حسب درصد

اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند که تولید ناخالص داخلی در فصل آوریل-ژوئن 34.1 درصد افت می‌کند. تولید ناخالص داخلی بر مبنای سالانه در فصل گذشته 9.5 درصد افت کرد. میزان تولید ناخالص داخلی به همان حدی رسیده است که در فصل آخر 2014 در آن قرار داشت.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اخیراً از کاهش سرعت فعالیت‌ها خبر داد. بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را نزدیک صفر نگه داشته و به تزریق پول به اقتصاد آمریکا تعهد کامل دارد. آمار تولید ناخالص داخلی کار ترامپ را برای انتخابات سخت‌تر کرد. ترامپ بر این باور است که اقتصاد در وضعیت بهبود قرار دارد. بایدن خواستار واکنش بهداشت عمومی در حفاظت از جان انسان‌ها شد. ارزش سهام هم در آمریکا مانند ارزش اقتصاد این کشور کاهش یافت.

 

افت تاریخی گسترده

اقتصاددان‌ها می‌گویند بدون بسته مالی تاریخی 3 تریلیون دلاری، انقباض اقتصادی عمیق‌تر خواهد شد. بسته قبلی کمک اقتصادی باعث می‌شد که شرکت‌ها حقوق کارکنان خود را بدهند و از طرفی هفته‌ای 600 دلار به آمریکایی‌های بیکار پرداخت شود.

با افزایش موارد ابتلا به کرونا، میزان بیکاری هم بیشتر می‌شود. وزارت کار اخیراً اعلام کرد در هفته منتهی به 25 ژوئیه، 1.2 میلیون نفر به دریافت‌کنندگان مزایای بیکاری اضافه می‌شود. در هفته منتهی به 11 ژوئیه، 30.2 میلیون نفر مزایای بیکاری دریافت می‌کردند. ده‌ها میلیون نفر از کارکنان در چند ماه گذشته شغل خود را از دست داده‌‎ و بیکار مانده‌اند. سرعت پیشرفت در بازار کار خیلی کم شده است.

بسیاری از جمهوری خواهان بر این باور هستند که مزایای بیکاری باعث می‌شود که برخی از افراد دیگر دنبال پیدا کردن شغل نباشند. گزارش تولید ناخالص داخلی نشان داد درآمد خانواده‌ها در فصل دوم 1.53 تریلیون دلار افزایش یافت. این در حالی است که در دوره ژانویه تا مارس درآمد خانواده‌ها 157.8 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده بود.

در فصل اول سال پس‌انداز خیلی بیشتر شد و این روند کماکان ادامه دارد. در فصل اول سال جاری پس انداز 1.59 تریلیون دلار بود و اکنون به 469 تریلیون دلار رسیده است. مخارج خانواده که بیش از دو سوم اقتصاد آمریکا را شکل می‌دهد 34.6 درصد در فصل اخیر کاهش پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاری در کسب و کار 27 درصد کمتر شد. سرمایه‌گذاری برای خرید تجهیز ات هم برای پنجمین فصل کاهش یافت. بوئینگ اعلام کرد که درآمد این شرکت بیش از حد انتظار افت کرده و مجبور شده است روند تولید را کندتر کند. این بیماری همه‌گیر قیمت نفت را هم کاهش داد. میزان هزینه در سازه‌های غیرمسکونی مانند اکتشاف، چاه وغیره 34.9 درصد کمتر شد. سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن 38.7 درصد کاهش یافت. مخارج دولت بیشتر شده ولی مخارج ایالات و دولت‌های محلی با کاهش همراه بوده است.

 

نتیجه گیری

بحران ناشی از شیوع بیماری کووید-19 هنوز گلوی بزرگترین اقتصاد جهان را می فشارد. آنچه تا کنون مانع از فروپاشی اقتصاد و بازارهای مالی در آمریکا شده، صرفاً حجم بی سابقه تسهیلات مالی و پولی بوده که البته به اتکای تورم پایین ارائه شده است. به محض بروز نخستین نشانه از رشد تورم، فدرال رزرو و دولت آمریکا مجبور به عقب نشینی خواهندشد. از این رو رصد کردن اندیکاتورهای تورمی از اهمیت بالایی برای سنجش مسیر آتی اقتصاد آمریکا برخوردار است.

مطالب مشابه

مشاهده همه