جولای؛ رشد یا سقوط یورو؟

2020/07/05 | 1399/04/15
یورو , حوزه یورو , اروپا

چرا جولای اینقدر برای یورو اهمیت دارد؟

 انتظار می‌رود که تمام 27 کشور بلوک اتحادیه اروپا در این ماه (هفدهم و هجدهم) تشکیل جلسه دهند تا از صندوق بهبود اتحادیه اروپا پشتیبانی کنند یا آن را فراموش کنند.  بدون پشتیبانی تمامی اعضای این اتحادیه، این طرح  اجرایی نخواهد شد. نگرانی‌هایی وجود دارد که اعضای اتحادیه نمی‌توانند به صورت یک‌جانبه با این طرح موافقت کنند و برخی از اعضا از جمله جپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک اعلام کرده‌اند که برنامه بودجه کنونی خیلی سنگین بوده و می تواند منجر به بی انضباطی مالی بشود.

این بسته محرک از تمام کشورهای موجود در اتحادیه اروپا که بر اثر کویید-19 آسیب دیده‌اند، پشتیبانی می‌‎کند. البته چند کشور در این اتحادیه حتی قبل از بحران هم مشکلات جدی در زمینه بدهی داشتند و اکنون این ویروس مشکل را چند برابر کرده و یک تقابل ناامیدکننده برای نقدینگی و تأمین پول برای پشتیبانی اقتصادی ایجاد کرده است.

برخی از اعضای اتحادیه از جمله اسپانیا و ایتالیا که به خاطر این ویروس آسیب جدی دیده‌اند، تمایل دارند از این طرح استفاده و از اقتصاد خودشان پشتیبانی کنند. برای این که بتوانید حجم این بسته محرک را بدانید، ایتالیا را مثال می‌زنیم. این کشور می‌تواند معادل پنج درصد از تولید ناخالص داخلی خود وام بگیرد.

 

خلاصه‌ای از ماهیت و برنامه های صندوق بهبود اتحادیه اروپا

در ماه مه، مدیران اتحادیه اروپا طرح بسته محرک 750 میلیارد یورویی را مطرح کردند. این طرح به کشورهای اتحادیه کمک می‌کرد که با بحران کرونا مقابله کنند. این بسته از چند کمک مالی و وام برای هر یک از اعضای اتحادیه تشکیل می‌شود. خانم فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که این شامل شامل 500 میلیارد یورو کمک مالی و 250 میلیارد یورو وام است.

بانک مرکزی اروپا علاوه بر این موارد قصد دارد 11 تریلیون یورو اوراق قرضه اعضای اتحادیه را خریداری کند تا از این راه هزینه‌های استقراض را پایین نگه دارد و تقاضا را در اقتصاد اروپا تحریک کند.

 

جریان‌های مخالف این طرح

این طرح بدون پشتیبانی تمامی اعضای اتحادیه اجرایی نیست. نگرانی‌هایی وجود دارد که اعضای اتحادیه نمی‌توانند به صورت یک‌جانبه با این طرح موافقت کنند و برخی از اعضا از جمله جپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده است.

به علاوه، تنش بین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صداعظم آلمان واکنش تند سایر اعضای بلوک را برانگیخته است. مکرون اخیراً به هلند سفر کرد تا مارک روته، نخست وزیر هلند را با خود همراه کند.

به علاوه، این سوال هم وجود دارد که چه کسی قرار است تعیین کند که چه میزان پول به هر کشور تخصیص داده می‌شود و چه عاملی این مبلغ را تعیین می‌کند؟

 

نتیجه گیری

وضعیت و چشم انداز اقتصادی و حتی سیاسی حوزه یورو  تا حد زیادی بستگی به عملکرد سران و رهبران اروپا در نشست جولای در خصوص بسته های کمک اقتصادی به کشورهای بحران زده جنوبی دارد. از این رو می توان چنین اظهارنظر کرد که سرنوشت یورو نیز تا حد زیادی متاثر از نتایج نشست جولای رهبران اروپا خواهدبود و از این جهت برای معامله گران فعال در بازار جهانی تبادلات ارزی حائز اهمیت است.

مطالب مشابه

مشاهده همه