جی‌پی‌مورگان: خرید‌های خرد بیت‌کوین در حالی پیشی گرفتن از خرید‌های سازمانی

2021/03/28 | 1400/01/08
جی‌پی‌مورگان , JPMorgan , بیت‌کوین , ارز دیجیتال

تحلیل‌های موسسه جی‌پی‌مورگان نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرده‌پا نسبت به سرمایه‌گذاران سازمانی اشتیاق و تمایل بیشتری به بیت‌کوین نشان داده‌اند و حجم خرید بیت‌کوین به صورت خرد از خرید عمده و سازمانی پیشی گرفته است.

نیکلاس پانیگیرتزوگلو، استراتژیست موسسه جی‌پی‌مورگان اظهار داشت که سرمایه‌گذاران خرده‌پا حدود 187000 بیت‌کوین در فصل نخست سال جاری میلادی خریداری کرده‌اند. این در حالی است که سازمان‌ها در مدت مشابه 173000 بیت‌کوین خریده‌اند، البته در فصل قبل سرمایه‌گذاران سازمانی 307000 و سرمایه‌گذاران خرده‌‎پا 205000 بیت‌کوین خریده‌اند.

این موسسه برای تحلیل‌های خود از اطلاعات اسکوئر، پی‌پال، اعلامیه‌های سازمان‌ها و معاملات آتی بیت‌کوین استفاده کرده است. در فصل چهارم سال 2020، عمده خرید بیت‌کوین توسط سازمان‌ها انجام می‌شد ولی در فصل نخست سال جاری این خرید به صورت مساوی بین خریداران خرده‌پا و سازمانی توزیع شده است. در فصل سوم سال 2020 هم سرمایه‌گذاران سازمانی و خرده‌پا از نظر خرید بیت‌کوین با هم برابر بودند.

اگر این موضوع را در قالب دلار بیان کنیم، قضیه شفاف‌تر می‌شود. در فصل جاری سرمایه‌گذاران سازمانی و خرده‌پا، هر کدام تقریباً 7.5 میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کردند. در فصل قبل خریدهای سازمانی، 60 درصد بیشتر از خریدهای خرد بود و خریدهای سازمانی 6.2 میلیارد دلار و خریدهای خرد 3.9 میلیارد دلار بوده است. در فصل سوم سال 2020 خریدها تقریباً برابر و 2.2 میلیارد دلار خرید خرد و 1.9 میلیارد دلار خرید سازمانی بود.

مطالعات نیکلاس پانیگیرتزوگلو نشان می‌دهد که نقدینگی بیت‌کوین در مقایسه با طلا و شاخص‌های اصلی سهام مثل S&P 500 در حال کاهش است و همین موضوع فضا را برای نوسانات بیشتر باز می‌کند و ورودی یا خروجی کوچک در ارزهای دیجیتال می‌تواند روی قیمت تأثیر چشمگیری داشته باشد.

افزایش سود خرده‌فروشی در بیت‌کوین می‌تواند باعث شود که آمریکایی‌ها از بسته مشوق اقتصادی که در اختیارشان قرار می‌گیرد برای خرید بیت‌کوین استفاده کنند. بر اساس بسته مشوق اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری آمریکا قرار است به هر آمریکایی یک چک 1400 دلاری داده شود.

مطالعات مجموعه میزوهو سکیوریتیز نشان می‌دهد که از هر 5 آمریکایی، 2 نفر قصد دارند از 1400 دلاری  که در اختیارشان قرار می‌گیرد برای خرید بیت‌کوین یا سهام استفاده کنند. میزوهو برآورد کرد که 40 میلیارد دلار از 380 میلیارد دلار چک‌های مشوق اقتصادی به سمت بیت‌کوین سرازیر می‌شود. 40 میلیارد دلار 3 درصد از ارزش بازار بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد و می‌تواند تغییرات زیادی ایجاد کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه