حرکات بازارهای پر نوسان سهام و اوراق قرضه پس از اقدام اخیر فدرال رزرو

2021/06/24 | 1400/04/03
نرخ بهره , اوراق قرضه , فدرال رزرو , FOMC

نکات کلیدی:

  • اخیراً فدرال رزرو انتظارات تورمی را افزایش داد و زمان‌ افزایش نرخ بهره را به سال 2023 موکول کرد.
  • این اقدام باعث پوزیشن‌گیری مجدد بازارهای مالی در جهان شده و ارزش دلار را بیشتر کرده است.
  • تحلیلگران انتظار دارند، بازارها نوسانی باقی بماند؛ زیرا سرمایه‌گذاران منتظر سیگنال‌های بیشتر از سوی بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های انقباضی هستند. یکی از استراتژیست‌ها در این مورد گفت: «پایان دوران سیاست‌های کبوتری (تسهیلی) فرارسیده است.»

به نظر می‌رسد فدرال رزرو دیگر تمایلی به ادامه سیاست‌های داویش (کبوتری یا تسهیلی) خود ندارد و به همین دلیل تصمیم به تغییر سیاست گرفته است. این تغییر سیاست می‌تواند موقعیت بازارهای مالی جهان را متحول کند. در نتیجه، دلار در عرض دو روز رشد قابل توجهی را تجربه کرد. در روز پنجشنبه بازارهای سهام و اوراق قرضه چندان حال و روز مشخصی نداشتند و بسیاری از کالاها با قیمت پایین فروش رفت. شاخص Nasdaq Composite بالا رفت و شاخص‌های  S&P 500 و داو جونز افت کرد. سهام فناوری رشد کرد و سهام دوره‌ای کاهش یافت.

وقتی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام نمود مقامات بانک مرکزی در خصوص کاهش خرید اوراق قرضه صحبت می‌کنند و احتمالاً درصدد باشند خرید این دارایی را کاهش دهند، یک پیام مهم به بازارهای مالی جهانی منتقل شد. به طور همزمان مقامات فدرال رزرو پیش‌بینی کردند که تا سال 2023، نرخ بهره دو بار افزایش یابد. پیتر بروکوار، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری مجموعه Bleakley Global Advisors اظهار داشت: «پایان دوران سیاست‌های کبوتری فرارسیده است. البته هنوز از دوران هاوکیش صحبت نمی‌کنیم و تنها می‌گوییم که از دوران اوج کبوتری عبور کرده‌ایم.»

 

خبری از شوک آنی و فوری نیست، ولی نوسان‌ها در راه هستند.

استراتژیست‌ها بر این باور هستند که اقدامات انقباضی فدرال رزرو، اصلاً بازارها را شوکه نکرده ولی احتمالاً در آینده به افزایش نوسان در بازارها کمک می‌کند. در واقع فدرال رزرو از همین اکنون اعلام کرده که افزایش نرخ‌ها را در پیش رو داریم. انتظار می‌رود که اواخر امسال وضعیت برنامه اوراق قرضه مشخص شود و پس از چند ماه، برنامه توقف تدریجی خرید 120 میلیارد دلاری اوراق قرضه آغاز شود.

بازده اوراق قرضه کوتاه مدت خزانه‌داری، (مثل اوراق قرضه دو ساله) افزایش یافت و بازده‌ اوراق قرضه بلندمدت، به عنوان مثال 10 ساله، افت کرد. منطق کاهش بازده‌های بلندمدت این است که ممکن است اقتصاد در آینده با نرخ‌های بهره بالاتر عملکرد خوبی نداشته باشد. منطق افزایش بازده کوتاه مدت این است که انتظارات فدرال رزرو از افزایش نرخ‌ها را منعکس می‌کند.

اوراق قرضه بلند مدت خزانه‌داری مانند اوراق 10 ساله، از حدی که استراتژیست‌ها فکرش را می‌کردند پایین‌تر بود. بخشی از دلیل این مسئله به جذابیت بالای این اوراق برای خریداران خارجی (به خاطر نرخ منفی در سایر بخش‌های جهان و نقدینگی در بازارهای آمریکا) مربوط می‌شود. پس از انتشار اخبار فدرال رزرو، بازده 10 ساله به 1.59 درصد رسید ولی دوباره به 1.5 درصد برگشت. همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که قیمت اوراق قرضه و نرخ بازده اوراق قرضه در خلاف جهت هم حرکت می‌کنند.

سهام مربوط به کالاها مثل سهام انرژی و مواد به شدت افت کرد. انرژی بدترین بخش شاخص S&P 500 بود که 3.5 درصد دچار افت شد و مواد هم 2.2 درصد افت کرد. بوکوار گفت: «این موضوع باعث تسطیح تسطیح (صاف یا پهن شدن) منحنی بازده و تغییر نرخ بهره می‌شود و احتمالاً کاهش رشدها را از سوی فدرال رزرو به همراه دارد.» بوکوار بر این باور است که تسطیح (صاف یا پهن شدن) نمودار به سرعت اتفاق افتاده و اسپرد بین بازده اوراق قرضه 5 ساله و 30 ساله هم سریع فشرده شده و در عرض دو روز از 140 به 118 واحد پایه رسیده است.

ریک ریدر، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری درآمد ثابت جهان در شرکت BlackRock گفت: «وقتی اخبار مربوط به فدرال رزرو را شنیدیم، تصور ما این بود که معامله روی این تسطیح کار درستی است. ما خیلی سریع روی این حرکت معامله کردیم. احتمالاً این حرکت سبب رشد ارزش اوراق قرضه خزانه‌داری می‌شود.»

با بازگشایی اقتصاد سهام دوره‌ای عملکرد جالبی ندارد. تسطیح منحنی بازده موجب افت سهام مالی شده و این در حالی است که  اعتماد سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات رشد کرده است. سهام فناوری 1.2 درصد و سهام بهداشت و درمان 0.8 درصد رشد کرد.

تغییر سیاست‌های فدرال رزرو، نوسانات بازار سهام را بیشتر می‌کند. علاقمندان به سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در بازار سهام زیاد است و به همین خاطر احتمالاً در هفته‌های پیش رو شاهد افزایش حجم معاملات خواهیم بود.

جروم پاول در نشست فدرال رزرو اعلام کرد که میزان تورم بیش از حد انتظار است و همچنین تأکید کرد که فشارهای تورمی احتمالاً موقتی خواهد بود. فدرال رزرو پیش‌بینی کرد که امسال تورم به 3 درصد می‌رسد و در سال آینده 2.1 درصد خواهد بود. آقای پاول از فراز و نشیب قیمت الوار برای توضیح موقتی بودن تورم استفاده کرد. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که تا زمانی که جهان از شر همه‌گیری رها نشود، نمی‌توان هیچ پیش‌بینی درست و دقیقی در مورد آینده ارائه کرد.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که شاخص S&P 500 در محدود 4050 تا 4250 نوسان خواهد کرد. شاخص داو جونز  با 0.6 افت به 33823 و شاخص نزدک با 0.9 درصد رشد به 14161 رسید.

جلسات بعدی فدرال رزرو می‌تواند نوسانات را بیشتر کند؛ چون سرمایه‌گذاران منتظر ارائه جزئیات بیشتر از سوی فدرال رزرو هستند و می‌خواهند بدانند که بانک مرکزی در ادامه چه تصمیماتی می‌گیرد. بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو از سمپوزیوم جکسون هول برای اعلام برنامه خود در زمینه اوراق قرضه استفاده کند. خرید اوراق قرضه یا تسهیل کمی به عنوان راهکاری برای تأمین نقدینگی بازارها در دوران رکود اقتصادی از سال گذشته شروع شده است. خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو حدود 120 میلیارد دلار در ماه برآورد می‌شود. ریدر انتظار دارد که این عدد 20 میلیارد دلار در ماه شود. وقتی این عدد به صفر برسد باید منتظر افزایش نرخ بهره باشیم.

 

 

مطالب مشابه

مشاهده همه