خیز بانک انگلیس به سوی عادی‌سازی شرایط

2021/08/10 | 1400/05/19
بانک انگلیس , تورم , کرونا , کووید_19 , پوند , GBPJPY , EURGBP

بانک انگلیس

بانک انگلیس یک بار دیگر بدون مشاهده یک واکنش اولیه انقباضی از سوی بازارها، چشم‌اندازی خوش‌بینانه اتخاذ کرده است. البته یک سری تغییرات در بیانیه بانک انگلیس به چشم می‌خورد و این تغییرات نشان می‌دهد که این بانک مرکزی دارد زمینه را برای عادی‌سازی شرایط فراهم می‌کند. در پیش‌بینی‌ها در مورد رشد اقتصادی و تورم تجدید نظر شده و هر دو بالاتر از قبل پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی بانک انگلیس نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی امسال 7.25 درصد می‌ماند (قبلاً هم 7.25 درصد اعلام شده است.) ولی پیش‌بینی‌ها در مورد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 از 5.75 درصد به 6.00 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود که تورم امسال به 4.00 درصد برسد ولی در سال 2022 به 2.5 درصد کاهش می‌یابد. بنابراین بانک انگلیس بر این باور است که تورم موجود موقتی و گذراست.

آرا و نظرات

انتظار می‌رفت که رمزدن (Ramsden) و ساندرز (Saunders) در نشست بانک انگلیس به تغییر روند فعلی تسهیل کمی رأی دهند. در پایان فقط ساندرز بود که به تغییر رأی داد. بنابراین آرا به صورت 7-1 تقسیم شد، در حالی که تصور می‌شد به صورت 6 – 2 باشد. لازم به ذکر است که برنامه تسهیل کمی در ماه دسامبر به پایان می‌رسد و میزان خرید دارایی‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین احتمالاً اعضای کمیته سیاست پولی (MPC) ترجیح می‌دهند که زمان‌بندی کنونی را مد نظر قرار دهند.

عامل صعودی ترازنامه

بانک انگلیس قبل از جلسه اعلام کرده بود که کاهش ترازنامه تنها در صورتی اتفاق میفتد که نرخ‌  بهره به 1.5 درصد برسد (نرخ بهره در حال حاضر 0.1 درصد است). بانک انگلیس به این نتیجه رسید که (بیلی به این موضوع اشاره کرد) با افزایش سطح انتظارات، هرگز شاهد کاهش ترازنامه نخواهیم بود. بنابراین شرط آغاز برای کاهش ترازنامه افزایش نرخ بهره به سطح 0.5 درصد تنظیم شده است.

بانک انگلیس اعلام کرده است که  وقتی نرخ بهره به 1 درصد رسید،  فروش اوراق قرضه را شروع خواهد کرد. در هر حال نرخ بهره نباید تا سال 2023 به 0.5 درصد برسد. می‌توان نتیجه گرفت که مسیر عادی‌سازی کمی آسان‌تر شده است و این مسیر در میان‌مدت به نفع پوند است.

جفت ارزهایی که باید مد نظر داشته باشیم.

این تغییرات خرید GBPJPY را در میان مدت حفظ می‌کند. شکست 156.00، سطح 160.00 را قابل دسترس‌تر می‌کند. فروش EURGBP هم بسته به مسیر بانک مرکزی اروپا، ارزش توجه و بررسی دارد.

مطالب مشابه

مشاهده همه