در صورت رفع مشکل عدم قطعیت سیاسی در آمریکا، ارزش دلار پیش از گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا افزایش پیدا می‌کند

2021/01/08 | 1399/10/19
دلار , بایدن , ترامپ , NFP

دلار آمریکا در روز پنجشنبه در برابر اکثر ارزهای مهم جهان رشد داشت. دلیل این مطلب این است که عدم قطعیت سیاسی در آمریکا پس از چند ماه بالاخره به پایان رسید. دیشب جو بایدن به عنوان برنده انتخابات 2020 تأیید شد و ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارهای انتقال قدرت در 20 ژانویه صورت می‌گیرد. به علاوه دموکرات‌ها با پیروزی در جورجیا توانستند کنترل کنگره را هم به دست بگیرند.  بازار ارز پس از این خبر رشد داشت و شاخص داو جونز در واکنش به این اخبار 211 واحد افت کرد. یکی از داده‌های مهم در اقتصاد آمریکا، گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی (NFP) است که می‌تواند تأثیر مهمی روی اقتصاد بگذارد. انتظار می‌رود که رشد شغلی به کمترین حد خود از ماه آوریل برسد.

برای نخستین بار در 8 ماه گذشته، در ماه دسامبر کمتر از 100 هزار شغل به اقتصاد آمریکا اضافه شد و از زمان محدودیت‌های بهار تاکنون اعداد و ارقام به این بدی بی‌سابقه است. در واقع افت تعداد مشاغل در ماه گذشته چندان تعجب ندارد؛ چون بر اساس ADP (گزارش تغییرات اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی آمریکا) بسیاری از ایالت‌ها مانند کالیفرنیا مجدداً محدودیت‌ها را شروع کردند. انتظار می‌رفت که 88 هزار شغل از بین برود ولی 123 هزار شغل از بین رفت. جدای از ADP، مولفه اشتغال در بخش خدمات در شاخص موسسه مدیریت عرضه (ISM) به کمتر از 50 افت کرد و این نشان می‌دهد که شرکت‌ها دارند مشاغل را کم می‌کنند. در پایان سال اخیر تعداد افراد بیکار زیاد شد.

 تا زمانی که رشد مشاغل مثبت باشد شاهد افزایش ارزش ارز و سهام خواهیم بود. واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا آغاز شده ولی خیلی طول می‌کشد تا تمام مردم واکسینه شوند. در نتیجه محدودیت‌ها پا بر جا خواهد بود و ممکن است دوباره تشدید شود. رشد شغلی منفی، افزایش USD/JPY را از بین می‌برد و EUR/USD را بیشتر می‌کند. اگر رشد شغلی 80 هزار باشد، این رشد مثبت تلقی می‌شود.

قرار است که گزارش بازار کار کانادا هم به زودی منتشر شود. انتشار می‌رود که در این کشور هم با کاهش مشاغل مواجه شویم. دلار کانادا با وجود اطلاعات ضعیف در زمینه تولید، به رشد خودش ادامه می‌دهد. شاخص مدیران خرید IVEY از 52.7 به 46.7 کاهش یافت و این نخستین بار است که از ماه مه تاکنون شاهد چنین اتفاقی هستیم.

در ادامه به احتمالاتی اشاره می‌کنیم که برای گزارش ضعیف یا قوی بخش غیرکشاورزی آمریکا، خوب است:

احتمالاتی که برای گزارش قوی بخش کشاورزی خوب است:

  • شاخص اشتغال تولیدی 51.5ISM  در برابر 48.4
  • شاخص دانشگاه میشیگان 80.7 در برابر 76.9
  • میزان بیکاری 5.2 میلیون در برابر 5.5 میلیون

احتمالاتی که برای گزارش ضعیف بخش غیرکشاورزی خوب است:

  • شاخص اشتغال خدماتی 48.2ISM در برابر 51.5
  • گزارش ADP: از دست رفتن 123 هزار شغل در برابر 88 هزار شغل
  • شاخص اعتماد مصرف کننده در 88.6 از 92.9
  • کاهش شغلی چلنجر در 77 هزار در برابر 65 هزار
  • میانگین هفتگی ادعای بیکاری در 836 هزار در مقایسه با 778 هزار

مطالب مشابه

مشاهده همه