دلار در نوسان؛ پوند سرگردان!

2020/12/24 | 1399/10/04
پوند , برگزیت , دلار

دلار آمریکا امروز در مقایسه با همتایان مهم خود نوسانات زیادی را تجربه کرد. تحلیلگران دلیل این نوسان را عدم قطعیت در مورد طرح مشوق اقتصادی آمریکا، برگزیت و بهبود اقتصادی از همه‌گیری کرونا می‌دانند. آن‌ها بر این باور هستند که این مسائل، سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های پرریسک سوق می‌دهد.

هر چه به تعطیلات کریسمس نزدیک‌تر می‌شویم، معاملات به روند نزولی خود ادامه می‌دهند. پوند پس از یک افت سه روزه، روند صعودی خود را از سر گرفته است. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که تا پایان سال جاری مذاکره‌کنندگان برگزیت به توافق می‌رسند.

شاخص دلار آمریکا در ساعت‌های آسیایی با اندکی تغییر به 90.447 رسید. این شاخص در روز سه شنبه هم 0.5 درصد افزایش یافت. این شاخص در سال جاری میلادی بیش از 6 درصد افت کرد. در حال حاضر بازارها روند رو به رشدی را دارد و این موضوع باعث می‌شود که تمایل مشتریان به خرید دلار و سایر ارزهای امن کمتر شود.

دلار پرریسک استرالیا با رشد 0.5 درصدی به 0.75515 دلار آمریکا و یورو هم با رشد 0.2 درصدی به 1.21875 دلار رسید. از طرفی پوند هم روند نزولی خود را در پیش گرفته و با 0.2 درصد رشد به 1.3384 دلار رسیده است.

شینیکیرو کادوتا، استراتژیست ارزی ارشد بارکلایز کپیتال در توکیو گفت: «مردم نگرانی‌هایی در مورد کووید-19 و برگزیت دارند ولی در حال حاضر بازار گرایش زیادی به سمت احساسات مثبت دارند. انتظار داریم که دلار به روند نزولی خودش ادامه دهد.»

کنگره آمریکا اخیراً یک بسته مشوق اقتصادی ویژه دوران کرونا به ارزش 892 میلیارد دلار تصویب کرد و روند عرضه واکسن کرونا دارد در آمریکا شتاب می‌گیرد.ترامپ تهدید کرده است که طرح مشوق اقتصادی را تصویب نخواهد کرد و بر این باور است که میزان چک‌های پرداختی به مردم بیشتر شود. این مسئله تاکنون تأثیر چندانی بر بازارهای ارزی نداشته است. هنوز مشخص نیست که ترامپ تا چه میزان در این مورد قطعیت دارد. واکنش‌های بازار ارز نشان می‌دهد که این بازار منتظر تصویب این طرح است. دلار با کاهش 0.1 درصدی نسبت به ین ژاپن که یک دارایی امن دیگر محسوب می‌شود به 103.47 ین ژاپن رسید.

چند روز بیشتر به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نمانده است و همه انتظار دارند که توافق برگزیت صورت می‌گیرد از طرفی ابهامات بسیاری در این زمینه وجود دارد. از این رو پوند انگلستان متزلزل شده است و تا زمانی که تکلیف توافق برگزیت مشخص نشود، پوند متزلزل خواهد ماند.

مطالب مشابه

مشاهده همه