دلار ضعیف خواهد ماند، بازار سهام واکنش‌های مختلف نشان می‌دهد.

2020/12/01 | 1399/09/11
دلار , یورو , برگزیت

این هفته بازار سهام کار خود را با قدرت بالایی شروع کرد. البته پس از چند ساعت، این بازار از وضعیت صعودی خود دست کشید. این در حالی است که دلار کماکان به عملکرد ضعیف خود در بازار ادامه می‌دهد. در حال حاضر کووید-19 هر روز قربانیان بیشتری در آمریکا می‌گیرد ولی کماکان خبری از محدودیت و قرنطینه در این کشور نیست.

شاخص S&P  حدود 36 واحد افت داشت ولی Nasdaq تقریباً ثابت ماند. با این حال سرمایه‌گذاران بازار سهام به چشم‌انداز کشف واکسن خوش‌بین بودند. با انتشار اخبار واکسن، بازار سهام وضعیت خوبی پیدا کرد. از زمانی که مشخص شده است که بسته‌های مشوق اقتصادی به این زودی تصویب نمی‌شود و تصویب آن در سال آینده صورت می‌گیرد، شور و اشتیاق معامله‌گران برای معامله در بازار کمتر شده است.

در حال حاضر روند فروش دلار ادامه دارد و با قرار گرفتن جفت ارز EURUSD در محدوده 1.2000، شاهد تضعیف بیشتر ارزش دلار هستیم. یکی از دلایل افت اخیر دلار آمریکا، پولبک بازده اوراق قرضه است و مدتهاست نرخ بازده ۱۰ ساله در سطح ۸۵ متوقف شده است.

این تغییر نشان داد که معامله‌گران با درآمد ثابت هنوز بهبود اقتصادی آمریکا در اثر عرضه واکسن کرونا به بازار را باور نکرده‌اند و به همین خاطر جفت ارزهای مربوط به دلار آمریکا در ماه‌های آینده باز هم افت خواهد کرد. انتظار می‌رود که جفت ارز USDJPY تا پایان سال تا  102.00 نیز افت کند.

یکی دیگر از دلایل افت و خیزهای اقتصادی جهان، برگزیت است. چشم انداز توافق بین انگلستان و اتحادیه اروپا خیلی روشن‌تر شده است. منابع آگاه می‌گویند که فقط مسئله ماهیگیری باقی مانده و اگر این اختلاف حل شود، احتمالاً طرفین به زودی به توافق می‌رسند. اگر انگلستان و اتحادیه اروپا اختلافات را کنار بگذارند، احتمالاً تا اول ژانویه توافق امضا خواهد شد. در صورتی که توافق صورت گیرد، پوند با رشد قابل توجهی همراه خواهد شد. در صورتی که توافق صورت نگیرد، تبعات اقتصادی برای هر دو طرف سنگین خواهد بود. اگر انگلستان با اتحادیه اروپا توافق نکند، احتمالاً با واکنش‌های نامناسب و نامطلوب از سوی دولت بایدن روبرو خواهد شد.

در هفته جاری اطلاعات اقتصادی مختلفی منتشر خواهد شد. با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا، دلار آمریکا به روند نزولی خود ادامه خواهد داد و باید منتظر رفتار تدافعی مصرف کننده در گزارش پایان سال جاری میلادی باشیم.

مطالب مشابه

مشاهده همه