دلار پس از نشست FOMC رشد می‌کند یا کاهش می‌یابد؟

2021/01/27 | 1399/11/08
FOMC , فدرال رزرو , دلار

فدرال رزرو قرار است اولین نشست سال 2021 خود را برگزار کند و بر اساس عملکردی که دارایی‌ها آمریکا داشته، سرمایه‌گذاران انتظار هیچ سوپرایز یا تصمیم شگفت انگیزی از سوی بانک مرکزی ندارند. رشد سهام و افزایش ارزش دلار آمریکا بیانگر آن است که فدرال رزرو تغییرات خاصی در سیات‌های خودش نمی‌دهد. فدرال رزرو تلاش می‌کند که وضعیت موجود را حفظ کند و روند فعلی را در نیمه دوم سال 2021 بهبود ببخشد. مشخص است که آمریکا در ماه دسامبر روزهای سختی را پشت سر گذاشت. در این ماه بیکاری برای سومین ماه متوالی بیشتر شد و هزینه‌های مصرف کننده کاهش یافت. در دسامبر موارد ابتلا به ویروس کرونا هم در آمریکا افزایش یافت و باعث شد که ایالت‌های محدودیت‌ها را برگردانند. شایان ذکر است که هیچ کدام از این اتفاقات خوش‌بینی سرمایه‌گذاران را کاهش نداده؛ زیرا روند واکسیناسیون دارد انجام می‌شود و روزهای خوبی در راه است.

مهم‌ترین سوالی که در مورد نشست ژانویه FOMC وجود دارد این است که قرار است چه اتفاقی برای دلار آمریکا بیفتد؟ آیا ارزش آن بالاتر می‌شود یا قرار است کاهش یابد؟ جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، چندین بار از چشم انداز بهبود اقتصادی صحبت کرده است. در ماه گذشته چند تن از رؤسای بانک فدرال رزرو اظهار داشتند که اگر بهبود اقتصادی به اندازه کافی قوی باشد، در پایان سال 2021 وضعیت عادی می‌شود. اگر پاول احساسات خود را بیان کند جفت ارز USDJPY از 104.00 عبور می‌کند و EURUSD از سطح 1.21 پایین‌تر می‌آید.

پاول در ماه دسامبر هم سرنخ‌هایی در مورد موضع خود داد. در آن زمان او انتظار خود از رشد را بالا برد و از تمدید سررسید خرید دارایی‌ها خودداری کرد. وی بر این باور است که در نیمه دوم امسال به خاطر واکسن، اقتصاد رشد خوبی خواهد داشت. البته احتمالا فدرال رزرو به خرید اوراق قرضه ادامه می‌دهد تا پیشرفت خوبی در اهداف این بانک حاصل شود.

در حال حاضر هر روز تعداد زیادی از آمریکایی‌ها واکسینه می‌شوند و سهام دارد به یک رکورد جدید نزدیک می‌شود. بایدن دارد وعده یک بسته مشوق اقتصادی بزرگ را می‌دهد و این وضعیت می‌تواند نوید یک آینده خوب را به ما بدهد. تصور برخی از تحلیلگران این است که حتی اگر دلار آمریکا به خاطر اظهارات مثبت پاول رشد کند، این رشد می‌تواند فرصتی برای فروش دلار با قیمت بالاتر تلقی شود؛ زیرا دلار ناگزیر است که دوباره به روند نزولی خود برگردد.

دومین روز متوالی است که دلار نیوزلند بهترین عملکرد را در بازار دارد. با وجود کاهش شدید فعالیت تولیدی در نیوزلند در ماه دسامبر، شاخص عملکرد خدمات در این ماه از 46.7 به 49.2 رسید. خدمات در ماه نوامبر نزولی بود ولی اکنون نقش موتور محرک اقتصاد را ایفا می‌کند. در صورتی که شاخص قیمت مصرف کننده در فصل چهارم بالاتر برود، انتظار داریم که جفت ارز AUDUSD رشد داشته باشد.

GBPUSD پس از عملکرد خوب بازار کار به بالاترین حد در 2.5 سال گذشته رسید. با پیاده شدن برنامه مرخصی در کشور، میزان از دست دادن شغل کمتر شد و دستمزدها هم رشد خوبی داشت. موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا هم دارد کمتر می‌شود که برای چشم انداز این کشور خوب است.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه