دلایل خوش‌بینی برای بازارهای مالی

2020/07/21 | 1399/04/31
ریسک پذیری , واکسن، کووید-19

هفته تجاری جدید با افزایش ارزش ارزهای مختلف آغاز شد. جفت‌ ارزهای مهم از EUR/USD گرفته تا USD/JPY رشد داشته است. دو عامل مهم در رشد این جفت ارزها، پیشرفت در کشف واکسن کرونا و پبشرفت در روند مذاکرات بر سر بسته محرک اقتصادی بوده است. نگرش سرمایه گذاران به خاطر کشف یک واکسن ایمن توسط دانشگاه آکسفرود نسبت به چشم انداز اقتصاد بهتر شد. این واکسن در مرحله اول روی بیش از 1000 شرکت کننده آزمایش شد و مشخص شد که این واکسن یک پادتن و سلول تی تولید می‌کند که این سلول‌ها تا دو ماه بدون عوارض جانبی در بدن باقی می‌ماند. در حال حاضر بیش از 100 واکسن در جهان تولید شده است که حداقل 23 مورد از آن‌ها روی انسان آزمایش شده است. با انتشار این اخبار جدید، شاهد افزایش امید در بازارهای جهانی هستیم. کشف واکسن نهایی می‌تواند خیال همه را راحت و بازارهای جهانی را متحول کند. واکسن می‌تواند ارزش ارزها و دارایی های ریسکی را بیشتر کند.

از سوی دیگر بسته محرک اقتصادی آمریکا باعث یک کمک کوتاه مدت به بازارهای مالی می‌شود. رهبران حزب جمهوری خواه اخیراً با مقامات کاخ سفید دیدار کردند تا بر سر کاهش مالیات و پرداخت‌های مستقیم بحث و گفتگو کنند. فوریت این موضوع بالا است؛ زیرا پرداختی های اهدایی مربوط به بیکاری در پایان ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد و بسیاری از اقتصاددان‌ها می‌ترسند که این مشکل درآمد باعث کاهش مخارج و ورشکستگی آن‌ها شود. موضوعات واکسن و طرح محرک اقتصادی در این هفته معاملات بازارهای مالی را هدایت می‌کند.

نشست اتحادیه اروپا و بحث آن‌ها بر سر بسته کمک مالی برای کشورهای عضو این اتحادیه هم بحث برانگیز بوده است. رهبران این کشورها به چیزی جز توافق فکر نمی‌کنند و تمایل دارند که هر چه زودتر کشورهای بحران زده را از مشکلات نجات دهند. اورسولا فن در لاین گفت که مذاکرات وارد فاز حیاتی و مهمی شده است. البته چهار کشور صرفه‌جو و مقتصد ژرمنی (هلند، سوئد، اتریش و دانمارک) هنوز در برابر این طرح مقاومت می‌کنند ولی آن‌ها هم به خاطر بحران موجود مجبور هستند که کوتاه بیایند. این کشورها وام‌های بلندمدت را بهتر از کمک‌های بلاعوض می‌‎دانند. در صورت توافق احتمال رسیدن جفت ارز EUR/USD به 1.15 وجود دارد. البته در صورت به مشکل خوردن مذاکرات یورو قطعاً افت خواهد کرد.

قوی ترین ارز در حال حاضر پوند انگلیس است.هر سه ارز کالایی رشد خوبی در برابر دلار داشتند. دلار نیوزیلند به خاطر بهبود اطلاعات اقتصادی این کشور و مهار موفقیت آمیز کووید-19، رشد خوبی داشت. بخش خدمات هم مانند بخش تولید در ماه ژوئن وارد فاز رشد شد. شاخص PMI از 37.5 به 54.1 و به بیشترین مقدار خود از ماه ژانویه رسید. میزان مخارج از کارت‌های اعتباری هم این مسئله را نشان می‌دهد.

دلار استرالیا تحت تأثیر سخنرانی آقای لوو، فرماندار رزرو بانک استرالیا قرار دارد. دولت این کشور هم اولین به روزرسانی اقتصادی و مالی خود را از زمان شیوع ویروس کرونا منتشر کرد. ابتدای سال جاری میلادی، این کشور تلاش کرد تا این بیماری را از بین ببرد ولی اکنون شاهد افزایش موارد ابتلا در این کشور هستیم. مرزهای این کشور بسته و دستور ماندن در منزل صادر شده است.

با بازگشت محدودیت‌ها در این کشور مجدداً فعالیت‌های اقتصادی به مشکل خواهد خورد. از سوی دیگر دلار کانادا به خاطر گزارش‌های مربوط به خرده فروشی صعودی است. وضعیت اشتغال در این کشور رو به بهبود است و انتظار می‌رود که بازگشت اقتصادی در این کشور محقق شود. سطح 1.35 یک پشتیبان کلیدی برای جفت ارز USD/CAD است و آمارهای خوب و تمایل بالا به ریسک می‌تواند وضعیت را از این بهتر کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه