دلایل ریزش دیروز طلا

2020/06/04 | 1399/03/15
طلا , کرونا , فدرال رزرو

 

روز گذشته – چهارشنبه 3 ژوئن 2020 – طلا دچار ریزش سنگینی شد و تا زیر سطح کلیدی 1700 دلار در هر اونس نیز نزول کرد. دلایل این سقوط چه بودند؟

1- جو ریسک پذیری

بعد از آن که ترامپ جمعه هفته گذشته اقدامات محدود و کم اثری ضد مقامات چینی به دلیل اعمال فشار بیشتر بر آزادی های مدنی در هنگ کنگ وضع کرد، بازارهای مالی خوش بین شدند که تنش های میان 2 ابرقدرت اقتصادی مسلط جهان بیش از اینها تشدید نخواهدشد. این مسئله در کنار بازگشایی تدریجی اقتصادهای جهانی و عدم تحقق موج دوم ابتلا به کرونا باعث تشدید جو خوش بینی سرمایه گذاران به احیای اقتصاد جهانی شده و نتیجتاً باعث شد تا با کاهش بیم و هراس ها در خصوص چشم انداز اقتصاد جهانی، جذابیت طلا به عنوان پناهگاه امن سرمایه تنزل یافته و شاهد افت تقاضا برای این فلز گرانبها باشیم.

2- کاهش تورم

در همه کشورهای جهان نرخ تورم روند نزولی دارد و به نظر می رسد که شوک وارد به تقاضا در اثر شیوع کرونا قوی تر از شوک وارد به عرضه بوده است. این مسئله نیز از جذابیت طلا به عنوان دفاعی در برابر تورم احتمالی می کاهد و انگیزه سرمایه گذاران برای خرید و نگهداری آن را شدیداً کاهش می دهد.

3- آمارهای مناسب از آمریکا

گزارش دیروز موسسه ADP نشان داد که در ماه می و در بخش خصوصی اقتصاد آمریکا تنها 2.7 میلیون شغل از میان رفته و این در حالی است که بازار انتظار داشت تا نزدیک به 9 میلیون شغل نابود شده باشد. به این ترتیب بازار به این نتیجه رسیده که نقطه اوج بحران شیوع کرونا پشت سر گذاشته شده و از این پس شاهد بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا خواهیم بود. این مسئله چشم انداز تشدید سیاست های تسهیل پولی توسط فدرال رزرو را تیره و تار می کند و طبیعتاً این امر نیز خبر خوبی برای طلا که در محیط تسهیل پولی تقاضا می شود نیست.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه