دلیل اصلی برگشت جو ریسک گریزی

2020/06/12 | 1399/03/23
کرونا , ریسک گریزی , ین , دارایی های ریسکی

بلومبرگ اخیراً اعلام کرد که موج دوم موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا به راه افتاده است. با ظهور این موج هشدارها افزایش یافته است؛ زیرا این بیماری جدید جان بیش از 2 میلیون آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.  بلومبرگ اعلام کرد:

  • در روز چهارشنبه 2504 مورد جدید ابتلا به بیماری کرونا در تگزاس گزارش شد. از زمان شروع این بیماری همه‌گیر، چهارشنبه بالاترین آمار ابتلای روزانه را به خود اختصاص داد.
  • این هفته فلوریدا 8553 مورد جدید را گزارش داد. این عدد، بالاترین آمار در هفت روز گذشته بوده است.
  • میزان بستری شدن در کالیفرنیا از 13 ماه مه در بالاترین حد خود قرار دارد و آمار ابتلا در 9 روز از 10 روز گذشته افزایشی بوده است.

دارایی‌های پرریسک هیچ علاقه‌ای به این اخبار ندارند و واکنش خوبی به آن نشان نمی‌دهند.

سهام جهانی در طول نشست آسیا اقیانوسیه دچار سقوط شد و در سراسر نشست اروپا هم به روند نزولی خود ادامه داد.

چند ارز گروه 10 که نسبت به ریسک حساسیت دارد (دلار استرالیا، دلار نیوزیلند، کرون سوئد، کرون نروژ و دلار کانادا) با حجم معامله بالا ریزش سنگینی داشتند و دلیل آن هم ریزش بازار نفت خام بود. در این بین ارزهای امن مانند دلار آمریکا، ین ژاپن، فرانک سوئیس و اوراق قرضه دولتی بازار توسعه‌یافته تقاضای خوبی داشتند. در واقع واکنش بازار به این اوضاع کاملاً طبیعی و معمولی است و همه دنبال دارایی‌های امن هستند.

چرا بازارها چنین واکنشی از خود نشان می‌دهند؟

صرف نظر از تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، کووید-19 کماکان ریسک شماره 1 برای اقتصاد جهانی و سلامت بازارهای مالی است. موج اول ویروس کرونا همه چیز را ویران کرد.  اقتصاد جهانی کاملاً خرد شد و سال‌ها طول می‌کشد تا این آسیب جبران شود. حتی یک جنگ تجاری دوساله بین آمریکا و چین هم نمی‌توانست باعث شود که اقتصادهای بزرگ جهانی رکودی چنین را تجربه کنند.

کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا در نقاط حساس و بازارهای سراسر جهان یکی از موضوعات کلیدی (در کنار محرک جهانی پولی و مالی) است که می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت دارایی‌های پرریسک باشد. اگر یکی از این ستون‌های کلیدی حذف شود، دارایی‌های پرریسک به مشکل می‌خورد.

تعداد کل موارد جدید ابتلا به کووید-19 در آمریکا به تدریج کاهش می‌یابد ولی در برخی از ایالات‌ها زنگ هشدار به صدا درآمده است. همان‌طور که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بازگشایی اقتصادی موجب افزایش نرخ شیوع می‌شود.

اهمیت این موضوع در هفته‌های آتی بیشتر می‌شود و عملاً تعداد موارد ابتلا به کووید-19 در آمریکا به صورت کامل به قبل بازخواهد گشت.

مطالب مشابه

مشاهده همه