دلیل افت سهام با رشد نرخ بازده

2021/03/02 | 1399/12/12
اوراق قرضه , نرخ بازده , فدرال‌رزرو , جروم پاول , کووید_19

"افزایش انتظارات برای اقتصاد و تورم باعث شده است که بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا بالاتر برود و بازارهای سهام افت کند"

در چند ماه گذشته خوش‌بینی به بهبود اقتصاد به شدت بالا رفته و پس از عرضه واکسن کووید-19 تقریباً همه از بهبود اقتصادی مطمئن هستند ولی این را هم باید بدانیم که این خوش‌بینی باعث افزایش تورم و افزایش نرخ بهره می‌شود. همین مسئله سرمایه‌گذاران را مجبور می‌کند ارزش بازار سهام، اوراق قرضه و هر سرمایه‌گذاری دیگری را ارزیابی کنند.

وقتی قرار باشد که ارزش هر چیزی (از سهام اپل گرفته تا اوراق قرضه ناچیز) مشخص شود، باید آن چیز را با اوراق قرضه خزانه‌داری مقایسه کرد. اوراق قرضه همان چیزی است که دولت از آن برای استقراض پول استفاده می‌کند. سال‌های سال بازده این اوراق قرضه بسیار کم تعیین می‌شد و در نتیجه سرمایه‌گذاران با خرید این اوراق قرضه سود چندانی نمی‌کنند. نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی بازده اوراق قرضه شروع به بالا رفتن می‌کند، فشار نزولی روی سایر سرمایه‌گذاری‌ها از جمله سهام هم بیشتر می‌شود. همه نگاه‌ها به اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری معطوف شده است که اخیراً 0.6 درصد رشد داشت و از 0.9 به 1.5 درصد رسید.

بخشی از رشد نرخ بازده اوراق قرضه به خاطر افزایش انتظارات تورمی است که بدترین دشمن افرادی است که روی اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌کنند. تورم به این معنا است که پولی که نصیب سرمایه‌گذاری می‌شود نسبت به پولی که در ابتدا سرمایه‌گذاری کرده، ارزش کمتری دارد. وقتی انتظارات تورمی بیشتر شود، قیمت اوراق قرضه کاهش می‌یابد و همین مسئله باعث رشد بازده اوراق قرضه می‌شود.

نرخ بازده با انتظارات برای قدرت اقتصاد ارتباط دارد. در حال حاضر انتظارات برای قوت گرفتن اقتصاد صعودی است. وقتی اقتصاد سالم باشد؛ سرمایه‌گذاران احساس می‌کند نیاز به خرید اوراق قرضه خزانه‌داری که امن‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است ندارند.

انتظار می‌رود که واکسن ویروس کرونا اقتصاد را متزلزل کند و تغییرات زیادی ایجاد کند؛ زیرا مردم با باز شدن مغازه‌ها احساس راحتی می‌کند، راحت خرید می‌کنند و افراد زیادی هم به مشاغل خود برمی‌گردند.  صندوق بین المللی پول پیش‌بینی می‌کند که امسال اقتصاد جهانی 5.5 درصد رشد کند؛ این اقتصاد در سال قبل 3.5 درصد کوچک‌تر شد.
معمولاً هر چه اقتصاد قوی‌تر شود در معرض تورم بالاتری قرار دارد. کنگره آمریکا می‌خواهد یک بسته مشوق اقتصادی 1.9 تریلیون دلاری به اقتصاد این کشور تزریق کند که می‌تواند رشد اقتصادی و تورم را بیشتر کند.

وقتی سرمایه‌گذاران می‌خواهند ارزش سهام یک شرکت را مشخص کنند، به درآمد و مخارج شرکت توجه می‌کنند. وقتی نرخ بهره پایین باشد، اوراق قرضه هم سود چندانی ندارد و در نتیجه سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که پول خود را جایی بگذارند که سود بیشتری به همراه داشته باشد. بازار سهام یکی از این گزینه‌ها است.

رشد نرخ بازده باعث می‌شود توجه سرمایه‌گذاران به اوراق قرضه بیشتر شود و بازار سهام آسیب می‌بیند و با کاهش تقاضا، قیمت سهام به صورت مرتب افت می‌کند. از طرفی اوراق قرضه یکی از دارایی‌های امن هستند و سرمایه‌گذاران اعتماد بیشتری به آن‌ها دارند.

درست است که بازده اوراق قرضه به 1.50 درصد رسیده ولی باز هم کمتر از بازده 2.60 درصدی است که دو سال پیش شاهد آن بودیم. تقریباً 20 سال پیش بازده اوراق قرضه 5 درصد بود. مسئله‌ای که توجه سرمایه‌گذاران را جلب کرده این است که نرخ بازده در عرض چند روز از 1 به 1.50 درصد رسید.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که تا پایان سال 2021، نرخ بازده اوراق قرضه به بیشتر از 2 درصد می‌رسد ولی رسیدن آن به 4 یا 5 درصد غیرمنطقی و بعید است. فدرال رزرو روی نرخ بهره کوتاه‌مدت کنترل کامل و مستقیم دارد و فعلا هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ بهره نگرفته است. این بانک قصد ندارد تمایل مردم به خرید 120 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری را کاهش دهد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که اکنون نرخ بهره 0 تا 0.25 درصد است و تا زمانی که تورم به سطح هدف 2 درصد نرسد این نرخ افزایش پیدا نخواهد کرد. جروم پاول گفت احتمال افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده هست ولی این افزایش‌ها، موقتی است و بیانگر تهدیدهای تورمی نیست.

افزایش نرخ بهره به ضرر شرکت‌ها است؛ زیرا باعث می‌شود که مجبور باشند نرخ بهره بیشتری برای وام‌های خودشان بپردازند و این برای شرکت‌هایی که به صورت مداوم نیاز به پول دارند، دردناک است.

مطالب مشابه

مشاهده همه