دلیل نوسانات شدید دیروز روی ین چه بود؟

2020/06/24 | 1399/04/04
ریسک گریزی , جنگ تجاری , ین

بعد از اظهارات پیتر ناوارو، مشاور کاخ سفید، نوسانات گسترده‌ای در بازار مشاهده شد. وی به مطبوعات گفته بود که  توافق تجاری آمریکا و چین به پایان رسیده است. با این اظهارات موج گسترده‌ای از فشار خرید برای دارایی‌های امن فارکس مانند دلار آمریکا و ین ژاپن وارد میدان شد و از طرف دیگر آسیب سختی به بازار سهام و دارایی‌های پرریسک بازار جهانی ارز مانند دلار استرالیا و دلار نیوزیلند وارد شد.

مدتی نگذشت که بازارها به هراس افتادند و این موضوع باعث شد که ناوارو حرفش را به کلی پس بگیرد و بگوید من داشتم در مورد یک مسئله دیگر صحبت می‌کردم. افراد دیگری مانند کودلو (رئیس شورای ملی اقتصاد آمریکا) و ترامپ اعلام کردند که این توافق همچنان پابرجاست.

ترامپ توییت کرد: «توافق تجاری با چین کاملاً دست نخورده است. امیدواریم که آن‌ها طبق شرایط توافق‌نامه عمل کنند.»

روابط چین و آمریکا به پایین‌ترین حد خود در چند سال گذشته رسیده است. بیماری مربوط به ویروس کرونا از چین آغاز شد و آسیب سختی به آمریکا زد و این موضوع روابط را تیره‌تر کرد و در نهایت تلاش چین برای اعمال قوانین امنیتی در هنگ کنگ اوضاع را بدتر کرد.

ترامپ و دولت او چین را به عدم شفافیت در مورد شیوع این بیماری متهم کرده‌اند. پنجشنبه گذشته پس از مذاکرات بین مقامات دو کشور، ترامپ مجدداً چین را به قطع روابط تهدید کرد

 

این مسائل چه تأثیری روی بازار می‌گذارد؟

درست است که توافق فاز 1 بین آمریکا و چین کمرنگ شده است ولی اگر تنش‌ها بین دو کشور ادامه پیدا کند و چین تعهدی به اجرای توافق تجاری فاز 1 (افزایش خرید کالاهای آمریکایی تا 200 میلیارد دلار طی دو سال) نداشته باشد، آن گاه همه چیز به شکل چشمگیری تغییر خواهد کرد و ارزهایی مانند ین و دلار و فرانک سوییس تقویت شده و در سوی مقابل ارزهای کالایی و شاخص های سهام تضعیف خواهندشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه