رشد بازده اوراق قرضه چه زمانی متوقف می‌شود؟

2021/04/04 | 1400/01/15
نرخ بازده اوراق قرضه , نرخ بازده , فدرال رزرو

تا زمانی که بازار سهام افت نکند یا فدرال رزرو وضعیت را تعدیل نکند، بازده اوراق قرضه متوقف نمی‌شود.

یک قانون طلایی بین معامله‌گران تکنیکال وجود دارد و آن قانون این است که «قیمت پادشاه است.» همیشه در معامله‌گری، قیمت و تغییرات قیمت حرف اول را می‌زند. شاید گاهی انتظار یک روند حرکتی خاص را داشته باشید ولی تا زمانی که قیمت آن در آن جهت حرکت نکند هیچ اتفاقی نمی‌افتد. قانون شماره یک تحلیل تکنیکال این است که «با روند بازار مبارزه نکن!» اشیائی که در حال حرکت هستند هم تمایل دارند حرکت خود را حفظ کنند.

ممکن است از نظر شما یک سهم خاص چندان خوب نباشد و ارزشی نداشته باشد ولی وقتی وضعیت صعودی دارد، می‌تواند سود خوبی برای شما به همراه داشته باشد. در چنین مواقعی یا معامله‌گر باید در افکار خود تجدید نظر کند یا به دیدگاه غیرمنطقی خود در بازار ادامه دهد.

چندی است که بسیاری از افراد بازار را غیرمنطقی توصیف می‌کنند. تعداد این افراد اصلاً کم نیست. این افراد بر این باور هستند که افزایش نرخ بازده اوراق قرضه با تعهد فدرال رزرو در زمینه هدف‌گذاری تورمی سازگار نیست. آن‌ها تصور می‌کنند که فدرال رزرو بر اساس یک سری دلایل این سیاست را در پیش گرفته است و اگر فدرال رزرو به هدف‌گذاری تورمی پایبند باشد، به زودی از افزایش نرخ بازده دست برمی‌دارد.

از زمانی که فدرال رزرو تصمیم گرفت میانگین تورم را به 2 درصد برساند، نرخ بازده شروع به رشد کرده است. البته در یک بازه زمانی که مشخص نبود بسته مشوق اقتصادی تصویب می‌شود یا خیر،  بازده رشد خوبی را تجربه کرد. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که تا زمانی که اقتصاد رشد خود را از سر نگیرد و به وضعیت قبل از کرونا برنگردد، بازار سهام افت نکند یا فدرال رزرو این سیاست را تعدیل نکند، رشد بازده ادامه خواهد داشت. تا زمانی که بازار سهام در وضعیت فروش شدید قرار نگیرد، فدرال رزرو دست به هیچ تغییری نخواهد زد.

برخی تصور می‌کنند که چون فدرال رزرو از بازار سهام و اوراق قرضه حمایت می‌کند، بهتر است در این دو بازار خرید کنند ولی این کار منطقی نیست؛ چون اگر فدرال رزرو حمایت خود را متوقف کند، ممکن است اتفاقات ناگواری بیفتد. فدرال رزرو چند سالی است که بدون دلیل نرخ بهره را کاهش داده و تسهیل کمی را افزایش داده و این کار باعث رشد بازار سهام شده است.

سوالی که دارندگان سهام مطرح می‌کنند این است که بازار سهام چه زمانی وارد یک دوران صعودی شدیدتر می‌شود؟ یکی از پاسخ‌های احتمالی به این سوال این است که پس از بهبود اقتصادی، سهام هم رشد می‌کند. برخی تصور می‌کنند که سهام شرکت‌های فناوری هم می‌تواند رونق خوبی به بازار سهام بدهد. توصیه معامله‌گران قدرتمند این است که هیچ‌گاه با روند مبارزه نکنید و اگر می‌بینید بازار اوراق قرضه روند خوبی دارد از این روند نهایت استفاده را ببرید.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه