رشد دلار با بهبود مشاغل در این کشور

2021/02/04 | 1399/11/16
دلار , آمریکا , کرونا , واکسن کرونا

اطلاعات شغلی درآمریکا خیلی بهتر از چیزی بود که همه انتظارش را داشتند. این اطلاعات خوب در کنار رشد بازده خزانه‌داری آمریکا باعث شد که دلار در مقایسه با اکثر ارزهای مهم جهان رشد چشمگیری داشته باشد.  بازده 10 ساله خزانه‌داری بیش از 4 درصد رشد کرد و نرخ 30 ساله به بالاترین حد خود از مارس 2020 رسید. خوش‌بینی‌ها در مورد واکسن باعث افزایش ارزش دارایی‌های آمریکا شده است. شاخص ISM و ADP هم در نتیجه عرضه واکسن بالاتر رفتند. مولفه اشتغال از 48.7 به 55.2 رسید و این موضوع نشان می‌دهد اوضاع مشاغل دارد خوب می‌شود.

قرار است به زودی گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا منتشر شود. به نظر می‌رسد که خیلی زود شاهد بازگشت افراد به محل کار خواهیم بود. بانک انگلیس هم این هفته جلسه دارد و روی مسیر آینده تمرکز خواهد کرد. درست است که ویروس جهش داشته و قوی‌تر شده ولی آسیب چندانی به اقتصاد انگلیس وارد نکرده است. البته اقتصاد این کشور به شدت منقبض شده و متخصصان اقتصادی از وضعیت اقتصادی انگلیس ابراز نگرانی کرده‌اند.

بانک مرکزی انگلیس هیچ طرحی برای تغییر سیاست پولی خود ندارد ولی در چند ماه گذشته تلاش کرده‌ است که نرخ بهره را منفی کند. البته سرمایه‌گذاران نسبت به آینده انگلستان خوشبین هستند؛ زیرا این کشور در زمینه واکسیناسیون پیشرفت‌های خوبی داشته است. انگلستان از نظر واکسیناسیون با نرخ 14 درصد پس از اسرائیل و امارات رتبه سوم جهان را دارد. جانسون، نخست وزیر انگلستان در مورد تسهیل محدودیت‌ها در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

یورو هم برخلاف انتظار، به روند نزولی خودش در مقایسه با دلار ادامه می‌دهد. شاخص مدیران خرید منطقه یورو  در ماه ژانویه بالاتر رفت ولی چیزی که موجب شگفتی شد، تورم این منطقه بود که در ابتدای سال جدید میلادی افزایش یافت. نرخ تورم سالیانه از 0.2 به 1.4 درصد رسید. در حالی که نرخ آن 0.9 درصد پیش‌بینی می‌شد. تورم برای بانک مرکزی اروپا همیشه یک نگرانی بوده ولی مسئولان این بانک بر این باور هستند که تورم ادامه پیدا نخواهد کرد.گزارش خرده‌فروشی منطقه یورو به زودی منتشر می‌شود و همه انتظار دارند که اطلاعات، نزولی باشد.

دلار استرالیا رشد خوبی دارد و رئیس رزرو بانک استرالیا هم اعلام کرده است که باید نرخ بهره پایین نگه داشته شود تا میزان مشاغل و دستمزدها افزایش یابد. البته شاخص مدیران خرید این کشور افت کرده و تنش‌های این کشور با چین ادامه دارد.  دلار نیوزلند هم بر خلاف انتظار رشد کرد که دلیل آن را بهتر شدن وضعیت مشاغل در این کشور می‌دانند. نرخ بیکاری در نیوزلند از 5.3 به 4.9 درصد رسیده است. این در حالی است که اقتصاددانان انتظار داشتند بیکاری در این کشور بیشتر شود ولی راه اندازی سایت تبلیغات شغلی باعث افزایش استخدام در این کشور شد. بسیاری از تحلیلگران نسبت به آینده دلار نیوزلند خوشبین هستند؛ زیرا بانک مرکزی این کشور نیازی به تسهیل اقتصادی بیشتر ندارد. دلار کانادا هم به خاطر افزایش قیمت نفت رو به رشد است.

مطالب مشابه

مشاهده همه