رشد دلار و افت پوند با افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن

2020/12/21 | 1399/10/01
دلار , اتحادیه اروپا , برگزیت

دلار آمریکا در روز دوشنبه نسبت به اکثر ارزهای مهم جهان رشد داشت. اکثر کشورها با فرارسیدن تعطیلات کریسمس تصمیم دارند محدودیت‌های سفت و سختی برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید-19 اعمال کنند و این موضوع باعث افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن مانند دلار آمریکا شده است.

پوند در مسیر افت و نزول قرار گرفته و دارد به کمترین حد خود در سه ماه گذشته (نسبت به دلار آمریکا) نزدیک می‌شود. اعمال محدودیت‌های جدی و شدید در انگلستان، موجب کاهش شدید ارزش پوند شده است. یکی دیگر از عوامل کاهش ارزش پوند، عدم توافق مذاکره‌کنندگان برگزیت بر سر موضوعات مختلف و ادامه پیدا کردن مذاکرات در سال آینده میلادی است. این مسائل ریسک خارج شدن انگلستان از اتحادیه اروپا بدون توافق را افزایش داده است.

از طرفی مسئولان آمریکایی هم نتوانستند بر سر یک بسته مشوق اقتصادی به توافق برسند. رهبران کنگره برای توافق بر سر یک بسته 900 میلیارد دلاری در حال مذاکره هستند. در این وضعیت پوند با افت 1.14 درصدی به 1.3336 دلار و یورو با افت 0.6 درصدی به 1.21860 دلار رسید. دلار استرالیا و نیوزلند هم 0.7 درصد افت کرد و به ترتیب 75.672 و 70.88 سنت آمریکا معامله می‌شود.

محدودیت‌ها و مذاکرات برگزیت، باعث سرگردانی اقتصاد انگلیس شده و معامله‌گران را عصبی کرده است. تحلیلگران بر این باور هستند که تضعیف پوند یکی از دلایل اصلی تقویت دلار است. دلار چند روز گذشته(نسبت به پوند و یورو) به پایین‌ترین حد خود در 2.5 سال گذشته رسید و دلیل این افت جدی، خوش‌بینی بازار به خاطر عرضه واکسن کووید-19 بود. شاخص دلار که به تازگی سطح 89.723 را تجربه کرده بود، با 0.2 درصد رشد به 90.461 رسید. افزایش تمایل معامله‌گران به ریسک دلیل اصلی کاهش ارزش دلار بود. البته عدم تصویب طرح مشوق اقتصادی از سوی دولت و کنگره آمریکا هم باعث ناامیدی سرمایه‌گذاران از اقتصاد آمریکا و کاهش ارزش دلار شده بود.

ارزش دلار در حال حاضر به 103.410 ین ژاپن که خودش یک دارایی امن دیگر محسوب می‌شود، رسیده است. از طرفی دلار با 0.2 درصد رشد به 6.5346 یوان چین رسید و بیشترین رشد را نسبت به این ارز تجربه کرد. در حال حاضر برخی از کشورهای اروپایی با وجود هشدارها در مورد شیوع بیماری کرونا، درهای خود را به مسافران باز کرده‌اند.

مذاکرات برگزیت هنوز به خاطر یک مسئله به نتیجه نرسیده و آن مسئله، حقوق ماهی‌گیری در آب‌های بریتانیا است. مت هنکاک، وزیر بهداشت  انگلستان در روز یکشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید انتظارات و خواسته‌های غیرمنطقی خود را کاهش دهد. برخی از تحلیلگران اعلام کردند که در صورت وقوع توافق برگزیت در دقایق پایانی امسال، احتمالاً ارزش پوند در سال آتی به 1.50 دلار هم می‌رسد. هنوز خیلی از تحلیلگران بر این باور هستند که مسئله ماهی‌گیری هم حل می‌شود و توافق اواخر امسال یا اوایل سال آینده میلادی صورت می‌گیرد.

مطالب مشابه

مشاهده همه