رشد سرمایه‌گذاری‌های امن پس از هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد وخیم‌تر شدن بحران ویروس کرونا در جهان

2020/06/10 | 1399/03/21
ریسک گریزی , دلار , ین , FOMC

 

اخیراً شاهد افزایش دوباره سرمایه‌گذاری‌های امن در جهان بودیم. هنوز نمی‌توان این حرکات و جابجایی‌ها را تنها به یک عامل خاص نسبت داد. البته باید یک سری نکات را با تمرکز بر نظرات و توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفت.

متخصصان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که وضعیت بیماری کووید-19 در جهان دارد بدتر می‌شود و این بحران فاصله زیادی تا پایان دارد. تعداد موارد تأییدشده مبتلا به کرونا در روزهای یکشنبه و دوشنبه (18 و 19 خردادماه) در سراسر جهان 136 هزار مورد اعلام شد. از زمان شیوع این بیماری در ماه دسامبر تاکنون این بالاترین آمار روزانه ابتلا به این بیماری است.

اگر بخواهیم از دید جغرافیا به این مسئله نگاه کنیم، حدود نیمی از این موارد ابتلا (45 درصد) مربوط به آمریکا و برزیل است. کشورهای قاره آمریکا اکنون در صدر جدول ابتلا به بیماری کووید-19 قرار دارند.

دکتر تدروس ادهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: «درست است که وضعیت کووید-19 در اروپا امیدوارکننده است ولی در جهان وضعیت دارد روز به روز بدتر می‌شود.»

عوامل دیگر

اصلاح تکنیکالی – بعد از رشد سنگین ارزهای ریسکی در هفته های اخیر، وقوع یک اصلاح رو به پایین برای آنها منطقی جلوه می کند.

تنظیم سبد در آستانه نشست FOMC – همچنین می توان بخشی از این حرکات را به تنظیم سبد سرمایه گذاران در آستانه نشست کمیته FOMC نسبت داد که چهارشنبه برگزار شده و می تواند ریسک بزرگی برای بازارهای مالی باشد.

حرکت‌های بازار

قیمت طلا همچنان به روند صعودی خودش ادامه می‌دهد. ین ژاپن در دو نشست اخیر یک بازگشت قدرتمند و تمام‌عیار را تجربه کرد و دلار آمریکا نیز با تکانه‌هایی صعودی – هر چند محدود به دلیل در پیش بودن نشست FOMC – همراه بوده است.

مطالب مشابه

مشاهده همه