رشد یا افت یورو با تصمیمات بانک مرکزی اروپا

2021/01/23 | 1399/11/04
یورو , بانک مرکزی اروپا , کریستین لاگارد(Christine Lagarde)

پس از مراسم تحلیف جو بایدن، بازارهای اروپایی و آسیایی هم شبی آرام را پشت سر گذاشتند. البته هنوز تمایل به ریسک بالایی در بازار احساس می‌شود. وضعیت خرید از بازار سهام کماکان خوب است ولی  معاملات در بالاترین سطح خود قرار ندارد و در صورتی که قرار باشد گزارش‌های اقتصادی آمریکا از ضعف بیشتر این کشور حکایت کند، قطعاً شاهد رشد ایجاد مشکل در معاملات بازار سهام خواهیم بود. در صورتی که ویروس جدید کرونا وارد آمریکا شود  و گسترش یابد، وضعیت اقتصادی به مشکل خواهد خورد. از طرفی سیستم درمانی آمریکا دیگر توان و کشش یک موج دیگر از همه‌گیری را ندارد.

در حال حاضر نگاه‌ها روی بازار تبادلات ارزی (فارکس)  متمرکز شده؛ چون بانک مرکزی اروپا قرار است نرخ ماهیانه خودش را اعلام کند. بازار انتظار ندارد که تغییری در سیاست پولی بانک مرکزی اروپا ایجاد شود ولی تمایل دارد نظر خانم لاگارد در مورد نرخ ارز را بشنود.

در کل مقامات پولی اتحادیه اروپا، سعی می‌کنند که خود را از بازارهای ارزی دور نگه دارند و ترجیحشان این است که نرخ ارز معلق باشد ولی ضعف اخیر در دلار باعث شد که جفت ارز EURUSD به سطح ناخوشایندی برای اقتصاد اتحادیه اروپا برسد. گمانه‌زنی‌هایی در مورد تصمیم خانم لاگارد مبنی بر کاهش اجباری جفت ارز EURUSD وجود دارد. با توجه به این واقعیت که این جفت ارز به سطح نگران‌کننده 1.2500 یا بالاتر نرسید، احتمالاً واکنش او خیلی آرام‌تر از چیزی است که بازار تصور می‌کند.

احتمالاً خانم لاگارد صبر می‌کند تا خانم یلن، هدف خود را مشخص بکند. احتمالاً خانم یلن هم از ترجیح خود در مورد تعیین نرخ‌ها توسط بازار سخن خواهد گفت. در هر صورت بعید به نظر می‌رسد که سخنان خانم لاگارد تأثیر خاصی روی بازارها بگذارد؛ زیرا به احتمال زیاد تأکید خواهد کرد که سیاست بانک مرکزی اروپا به گونه‌ای خواهد بود که دولت‌های اتحادیه اروپا بتوانند بسته‌های مشوق اقتصادی خود را در دوران قرنطینه کرونا پیاده‌سازی کنند.

این مسائل بیانگر این حقیقت است که بانک مرکزی اروپا برای پایین نگه داشتن نرخ‌های بلندمدت در منطقه اروپا به ویژه در ایتالیا و اسپانیا  که به خاطر کووید و بی‌ثباتی سیاسی آسیب جدی دیده‌اند، تلاش می‌کند و قصد دارد به کنترل منحنی بازده ادامه دهد. حتی اگر خانم لاگارد به مسئله نرخ ارز نپردازد، تمام این راهکارها بیانگر آن است که جفت ارز EURUSD باید مهار شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه