روند افزایش تورم آمریکا ادامه دارد.

2021/04/15 | 1400/01/26
آمریکا , تورم , شاخص قیمت مصرف‌کننده(CPI) , شاخص قیمت تولیدکننده(PPI)

با افزایش فشار قیمت خط لوله، شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) صعودی می‌شود.

اداره آمار کار آمریکا بعد از یک تأخیر نسبتاً طولانی اعلام کرد که شاخص ماهانه قیمت تولیدکننده 1 درصد رشد کرده و نرخ سالانه آن به 4.2 درصد رسیده که این مقدار، بالاترین عدد از سپتامبر 2011 تاکنون به حساب می‌آید. قیمت سوخت هم به افزایش شاخص قیمت تولیدکننده کمک زیادی می‌کند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد که قیمت سوخت و انرژی در مقیاس ماهانه 0.2 درصد رشد کند ولی تا 0.7 درصد رشد داشت که این عدد در مقیاس سالانه 3.1 درصد می‌شود و بالاترین عدد از فوریه 2011 است. فشار قیمت خط لوله با افزایش قیمت واردات، قیمت کالاها و قیمت خدمات تولید رو به افزایش است. از طرفی موجودی انبار تولیدکنندگان بسیار پایین است و به همین خاطر تولیدکنندگان به قدرت قیمت‌گذاری عجیب و غریبی رسیده‌اند. در صورتی که این روند ادامه پیدا ‌کند، این افزایش قیمت‌ها روی مشتریان هم تأثیر می‌گذارد و شاهد افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) خواهیم بود.

قیمت واردات آمریکا، شاخص قیمت تولیدکننده و شاخص قیمت مصرف کننده (درصد سالانه)

افزایش ریسک رشد شاخص قیمت مصرف کننده و نرخ بهره فدرال رزرو

شاخص قیمت مصرف کننده در هفته آتی رشد شدیدی را تجربه می‌کند. انتظار ما این است که از 1.7 درصد به 2.4 درصد (سالانه) برسد. تحلیلگران بر این باور هستند که احتمال دارد این نرخ در تابستان به 4 درصد هم برسد؛ زیرا اقتصاد آمریکا رو به بهبود است و با برداشته شدن محدودیت‌ها، رشد قیمت‌ها هم بیشتر می‌شود.

البته فدرال رزرو بر این باور است که این قیمت‌ها به زودی تعدیل می‌شود ولی متخصصان بر این باور هستند که برداشته شدن محدودیت‌ها پس از یک سال باعث می‌شود که تورم برای یک دوره زمانی طولانی حفظ شود. پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت تولیدکننده تا یک سال آینده صعودی خواهد بود.

یک سوم شاخص قیمت مصرف کننده به اجاره اولیه و اجاره معادل مالکان بستگی دارد. تحرک در این بخش 12 تا 18 ماه عقب افتاده است و به همین خاطر احتمال دارد در نیمه دوم سال آینده شاهد افت و خیزهای چشمگیری در این بخش باشیم. اگر این مولفه‌ها به نوسان خود ادامه دهد احتمالاً تورم در چند سال آینده نزدیک 3 درصد باقی می‌ماند.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه