رویدادهای مهم این هفته و تأثیر آن‌ها روی بازار تبادلات ارزی (فارکس)

2020/12/15 | 1399/09/25
فدرال رزرو , دلار , یورو

هرچه به پایان سال 2020 نزدیک می‌شویم، روزهای شلوغ‌تری را از نظر گزارش‌های مالی تجربه می‌کنیم. این هفته، آخرین هفته معاملات در سال 2020 است. چهار جلسه مهم بانک‌ مرکزی آمریکا در این هفته برگزار می‌شود و این چهار جلسه حول مباحث زیر تشکیل می‌شود:

  • شاخص مدیران خرید ماه دسامبر
  • گزارش هزینه‌های مصرف کننده
  • گزارش اشتغال

این گزارش‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی دلار آمریکا بگذارد. روز دوشنبه، روز چندان جالبی برای دلار آمریکا نبود؛ زیرا در این روز معامله‌گران به فروش دلارهای خودشان ادامه دادند و دلار برای چهارمین هفته روند نزولی خود را ادامه داد. نرخ بهره پایین و عرضه واکسن کرونا به بازار به عنوان اصلی‌ترین دلایل افت دلار بیان می‌شود. بازارها به دارایی‌های پرریسک علاقه بیشتری نشان می‌دهند و این کاملاً به ضرر دلار است.

جلسه آینده فدرال رزرو می‌تواند یکی دیگر از دلایل افت دلار باشد. خیلی از متخصصان عقیده دارند که وقتی نشست دو روزه فدرال رزرو به پایان برسد، خرید دارایی‌ها بیشتر و سررسید اوراق قرضه طولانی‌تر می‌شود. لحن پاول، رئیس فدرال رزرو در کنار هماهنگی با پیش‌بینی‌های اقتصادی هم روی ارزش دلار تأثیرگذار خواهد بود.

انتظار نمی‌رود که فدرال رزرو بخواهد نرخ بهره را تغییر دهد. بانک مرکزی آمریکا میزان تأثیرگذاری واکسن را با نرخ بیکاری می‌سنجد. بنابراین در حال حاضر که با وجود عرضه واکسن، پاول چندان خوشحال نیست؛ زیرا نرخ بیکاری هنوز در حال افزایش است.

دلار بیش از حد دارد به فروش می‌رسد. گزارش خرده فروشی در آمریکا می‌تواند تا حدودی ارزش دلار را بالا ببرد. اقتصاددان‌ها انتظار دارند که هزینه خانواده‌ها کمتر و دستمزدها بیشتر شود. خرید و فروش آنلاین در آمریکا رکورد زده است. در حال حاضر همه اقتصاددان‌ها منتظر هستند ببینند مذاکرات بر سر بسته مشوق اقتصادی به کجا می‌رسد. تمایل بازار به دلار آمریکا، میزان معامله شدن این ارز را تعیین خواهد کرد. پیش‌بینی‌های زیاد و متنوعی در این زمینه وجود دارد و باید منتظر بمانیم تا جلسه دو روزه فدرال رزرو برگزار شود.

در این هفته گزارش‌های پولی مختلفی از سوی کشورهای سوئیس، ژاپن و انگلستان منتشر می‌شود. البته جلسات بانک‌های ملی سوئیس و ژاپن تأثیر چندانی روی بازار نمی‌گذارد ولی تصمیمات بانک انگلیس می‌تواند روی میزان معامله‌ شدن پوند تأثیر بگذارد. مقامات انگلستان و اتحادیه اروپا تعهد دادند که مذاکرات خود را بیش از ضرب‌الاجلی که پیش از این تعیین شده بود ادامه دهند و همین تصمیم موجب تقویت پوند شد. بانک انگلیس هفته شلوغی پیش رو دارد و گزارش‌های مختلفی از سوی این بانک منتشر می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به شاخص مدیران خرید و نرخ تورم اشاره کرد.

یورو (نسبت به دلار) در بالاترین سطح در 2.5 سال گذشته رسیده است. ادامه‌دار شدن ضعف دلار و اطلاعات مربوط به تولید صنعتی منطقه یورو کمک زیادی به افزایش جفت ارز EUR/USD کرده است. قرار است آخر این هفته شاخص مدیران خرید منطقه یورو و IFO آلمان منتشر شود. با توجه به محدودیت‌های اخیر، انتظار می‌رود که شاخص مدیران خرید افت کند ولی احتمالاً IFO به خاطر خوش‌بینی در مورد عرضه واکسن کرونا رشد می‌کند.

دولت آلمان تصمیم گرفته است که قرنطینه ملی را تا دهم ژانویه ادامه دهد و این یک تصمیم زیان‌آور برای اقتصاد آن‌ها خواهد بود. وضع مرگ و میر در آلمان به قدری بد شد که دولت این کشور تصمیم گرفت خیلی سریع قرنطینه را آغاز کند. مهم‌ترین گزارش‌ها شامل: گزارش ارزهای کالایی، گزارش اشتغال استرالیا و نیوزیلند، گزارش تولید ناخالص داخلی مربوط به فصل سوم و گزارش تورم کانادا خواهد بود.

ارزهای استرالیا، نیوزیلند و کانادا نسبت به دلار آمریکا رشد داشته است. استرالیا پس از بازگشایی ایالت ویکتوریا شاهد افزایش اشتغال بوده است. فصل سوم سال جاری میلادی برای بسیاری از اقتصادهای جهان خوب بود و نیوزیلند هم از این قضیه مستثنا نیست.

مطالب مشابه

مشاهده همه