روی این حباب بازار سهام حساب نکنید!

2021/10/04 | 1400/07/12
بازار سهام آمریکا

گاهی مواقع آنچه می‌بینید، همان چیزی است که به دست می‌آورید. این موضوع در مورد گزارش شغلی آگوست صادق نبود. در نگاه اول این گزارش باعث ناامیدی و افسوس بود. اقتصاد آمریکا در ماه گذشته حدود 235 هزار شغل اضافه کرد که خیلی کمتر از حد انتظار بود. برخی از تحلیلگران انتظار افزایش 750 هزار و 400 هزار شغل را داشتند. این گزارش نشان داد که رشد در حال کند شدن و بازار کار در حال رکود است؛ بهبود به‌اندازه کافی سرعت و شتاب ندارد.

اگر کمی در ماجرا عمیق شوید، متوجه خواهید شد که ماجرا آن‌گونه که به نظر می‌رسد، نیست. افزایش 0.6 درصدی درآمد ساعتی نسبت به ماه قبل به ادامه پیداکردن تورم اشاره دارد. این در حالی است که تجدید نظر در پیش‌بینی‌های مربوط به آمار اشتغال در ماه ژوئن و جولای که به 976 هزار و 1.1 میلیون رسید، نشان داد که شاید این آمار و ارقام آن‌گونه که به نظر می‌رسد، ضعیف نباشد. در صنعت سرگرمی و مهمان‌نوازی تقریباً هیچ شغلی ایجاد نشده و این مسئله نشان می‌دهد که احتمالاً سویه دلتای کووید -19 مشکل‌ساز شده است.

ضعف گزارش شغلی از سوی برخی به‌عنوان یک نشانه از مشکلات پیش‌رو در نظر گرفته شد و از سوی برخی دیگر نیز به‌کلی نادیده گرفته شد. اعداد و ارقام این گزارش می‌تواند بیانگر این باشد که فدرال رزرو برای شروع کاهش خرید دارایی‌ها محتاط است. همچنین می‌تواند نشانه‌ای باشد برای اینکه فدرال رزرو باید خرید دارایی‌ها را هر چه زودتر کاهش دهد. Keith McCullough از Hedgeye می‌گوید: «مردم اطلاعاتی برای حمایت از روایت خودشان پیدا خواهند کرد.» اما کدام روایت؟ این روزها، ممکن است انتخاب کردن غیرممکن به نظر برسد و به همین خاطر است که مایک ویلسون، استراتژیست مورگان استنلی در یادداشت اخیر خود، دو دیدگاه مخالف هم را بیان کرد. از یک سو فدرال رزرو داده‌‌های ورودی، خصوصاً تورم و احتمال اوج گرفتن موارد ابتلا به سویه دلتا را بررسی می‌کند و در مورد زمان کاهش خرید دارایی‌ها تصمیم می‌گیرد. ویلسون پیش‌بینی کرده است که جروم پاول و همکاران از زمستان، کاهش خرید دارایی‌ها را شروع کنند. در نتیجه این اقدام نرخ بهره افزایش، ارزش سهام کاهش و بازار 10 درصد کاهش می‌یابد. حتی اگر سهام مالی به نفع بازار حرکت کند، باز هم این اتفاق می‌افتد.

از سوی دیگر احتمال کاهش و کند شدن رشد اقتصادی به‌خاطر تضعیف اعتماد مصرف‌کننده و کاهش شدید تقاضا وجود دارد. اگر روند رشد بیش از حد نزولی شود، می‌تواند بازار را وادار به اصلاح کند و در نتیجه سهام مربوط به بهداشت و درمان و کالاهای اساسی مصرفی رشد بیشتری را تجربه خواهند کرد.

ویلسون معتقد است: «ما همچنان انتظار داریم که پاییز امسال با یک اصلاح میان‌چرخه‌ای دست‌کم 10 درصدی در شاخص 500 S&P همراه باشد. به این ترتیب، توصیه ما تنظیم یک سبد محافظه‌کارانه دفاعی مبتنی بر سهام شرکت‌های مالی است.»

کیث لرنز، استراتژیست ارشد بازار در مجموعه Truist Advisory Services: در ماه آگوست شاهد رشد 2.9 درصدی شاخص S&P 500 بودیم و این هفتمین ماه پیاپی است که این شاخص رشد می‌کند. از سال 1950 تاکنون این پانزدهمین باری است که شاهد رشد شاخص موردبحث به مدت هفت ماه متوالی هستیم. در سال جاری این شاخص بدون افت حداقل 5 درصدی حرکت کرده و از سال 1980 تاکنون فقط دو بار شاهد این اتفاق بوده‌ایم (در سال 1995 و 2017)؛ اکنون هیچ دلیلی برای افت بازار وجود ندارد. رشد بازار سهام طولانی شده و فدرال رزرو در حال زیر سؤال بردن عملکرد خود است.

نیکولاس کولاس از مجموعه DataTrek، 10 دلیل برای ریزش بازار بیان کرد که از جمله آن‌ها می‌شود به فصلی بودن بازار، رویدادهای ژئوپلیتیکی، شیوع شدید کووید و نیاز به محدودیت‌های جدید اشاره کرد. وی به فاکتورهایی اشاره کرد که در دنیای واقعی برای ما مفید است ولی لزوماً به نفع بازار نیست. از جمله این فاکتورها می‌شود به پایان سریع همه‌گیری اشاره کرد. کولاس اعلام کرد: «منظورم از این دلایلی که آوردم این نیست که همه سهام خود را بفروشید. در واقع این لیست، یک نگاه جامع به آن چیزی دارد که ممکن است تاکنون در مورد آن اشتباه کرده باشیم. پویایی بازار می‌تواند چنین اشتباهاتی را به وجود بیاورد.»

نیکولاس پانیگرتزوگلو، استراتژیست جی. پی. مورگان سرمایه‌گذاران خرده‌پا را عامل اصلی این رشد بازار می‌داند که پس از هر افت بازار دست به خرید می‌زنند. در حال حاضر این اقدامات باعث شده است که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مثل صندوق‌های بازنشستگی از این وضعیت ناراضی باشند. آن‌ها به‌جای افزایش خرید سهام به خرید اوراق قرضه روی آورده‌اند تا تخصیص دارایی‌های خود با وزن مناسب حفظ کنند و وقتی زمانش برسد، سهام و احتمالاً اوراق قرضه خود را بفروشند. او می‌گوید باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تغییر سیاست‌های فدرال رزرو در آینده می‌تواند سرمایه‌گذاران خرده‌پا را به سمت بازار سهام بکشد.

در پایان سال 2020 چندین بار فکر کردم که بازار سهام حباب دارد ولی بعداً به این نتیجه رسیدم که هیچ حبابی در کار نیست. در حال حاضر مطمئن نیستم که این بازار، حبابی نباشد ولی پیش‌بینی برای اصلاح هم خیلی مشکلی است. در سال 2020، شاخص S&P 500 چهار بار، 3 درصد یا بیشتر افت کرد ولی هر بار دوباره حرکت صعودی را از سر گرفت. اگر هر فردی پس از هر بار افت می‌فروخت، سود زیادی را از دست می‌داد. سعی کنید به‌جای پیداکردن بهترین زمان برای خروج، به بازار گوش کنید. بازار هنوز هیچ نشانه‌ای از اصلاح را از خود بروز نداده است.

مطالب مشابه

مشاهده همه