ریسک‌های جدید بازار سهام آمریکا

2020/11/13 | 1399/08/23
بایدن , ترامپ , ریسک

1-افزایش موارد ابتلا به کووید-19 و ریسک اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت جو بایدن

بازارهای سهام آمریکا تمرکز خود را روی پیروزی جو بایدن گذاشته‌اند و از طرفی خبر کشف ویروس کرونا باعث شده است که همه از این قضیه خوشحال باشند و بازارهای سهام هم به نوبه خود تحت تأثیر این خبر هستند و دارند یک روند صعودی را طی می‌کنند. یک تولیدکننده واکسن به نام کورواک هم موفق شد واکسن کرونا را کشف کند ولی با این حال، تعداد موارد ابتلا به کووید-19 دارد روز به روز بیشتر می‌شود.

میزان ابتلا روزانه به 142 هزار نفر رسیده و نسبت به 14 روز پیش، 69 درصد بیشتر شده است. میزان مرگ و میر هم نسبت به دو هفته پیش 36 درصد بالا رفته است. ایالت‌های مختلف تصمیم گرفته‌اند که اعمال محدودیت‌ها را برای جلوگیری از انتقال کرونا آغاز کنند.

اخیراً نیویورک قانون منع رفت و آمد را اعلام کرد و آموزش حضوری هم تعطیل شد. با این وجود اگر دولت تصمیم خود را برای یک تعطیلات ملی و هماهنگ نگیرد، ابتلا در فصل زمستان بیشتر می‌شود.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب از یک محدودیت چهار تا شش هفته‌ای برای مدیریت کرونا صحبت می‌کند. بازارها هم که اخیراً روند خوبی را پشت سر گذاشته اند، ممکن است تحت تأثیر افزایش موارد ابتلا قرار بگیرند و افت کنند.

2-عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ، ریسک را بالا می‌برد؟

یکی از مهم‌ترین احتمال‌ها پیش از انتخابات این بود ترامپ شکست را نمی‌پذیرد و ادعای تقلب در انتخابات را مطرح می‌کند. برخی می‌گفتند این ادعا ممکن است به سقوط بازار سهام منتهی شود ولی این اتفاق نیفتاد و بازارها توجهی به ادعای ترامپ ندارند و ادعای او را بی‌اهمیت می‌دانند.

درست است که ترامپ نمی‌تواند انتخابات را به این راحتی باطل کند ولی همه نگران هستند که انتقال قدرت از ترامپ به بایدن به آن راحتی که در گذشته بین دولت‌ها اتفاق می‌افتاد، اتفاق نیفتد. در صورتی قدرت در ژانویه به صورت مسالمت آمیز به بایدن منتقل نشود، قطعاً شاهد واکنش شدید از سوی بازارها خواهیم بود.

انتخابات سنا هنوز تمام نشده و جورجیا در ماه ژانویه باید منتخب خود را تعیین کند و در دور دوم مشخص می‌شود که کدام حزب اکثریت سنا را در اختیار می‌گیرد.  اگر دموکرات‌ها پیروز شوند، قطعاً یک بسته مشوق اقتصادی بزرگ در راه خواهد بود و در صورتی که جمهوری خواهان پیروز شوند، یک بسته مشوق مالی کوچک تصویب می‌شود. بازارها نگران این دو ریسک هستند و این ریسک می‌تواند عملکرد بازارها را تحت تأثیر قرار دهد.

مطالب مشابه

مشاهده همه