سقوط دلار آمریکا به خاطر افزایش امیدها برای طرح بزرگ مشوق اقتصادی

2020/10/22 | 1399/08/01
کرونا , تسهیل مالی , ترامپ

این هفته هم دلار به حرکت نزولی خودش ادامه داده و به کمترین سطوحی رسیده که دلار از ابتدای سپتامبر تاکنون تجربه کرده است. در همین حال سهام آمریکا خیلی خوب معامله می‌شود و سود خوبی دارد. سهام اروپایی بر عکس سهام آمریکا وضعیت خوبی ندارد و تحت تأثیر کووید-19 قرار گرفته است. اوراق قرضه آمریکا هم به خوبی فروش می‌رود و در هر حال تمایل به ریسک در بازارهای آمریکا خوب است اما چرا؟

مسئله تصویب یا عدم تصویب طرح مشوق اقتصادی همچنان ادامه دارد

در چند هفته گذشته مسئله تصویب یا عدم تصویب طرح مشوق اقتصادی پیش از انتخابات آمریکا یکی از مسائل مهم و بحث برانگیز بوده است. هر چه زودتر این طرح مشوق اقتصادی تصویب شود، برای بازارها بهتر است.

بازارهای آمریکا به خاطر محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید-19، مراحل بهبود را به کندی طی می‌کند ولی اگر این مشوق اقتصادی زودتر به اقتصاد این کشور تزریق شود، مسلماً وضعیت خیلی بهتر و سرعت بهبود بیشتر می‌شود.

یکی از دلایلی که بازارها اصرار دارند که مشوق اقتصادی قبل از انتخابات در اختیار مردم قرار گیرد این است که اگر این طرح پیش از انتخابات تصویب نشود، احتمالاً تا پیش از ماه ژانویه تصویب نخواهد شد.

تصور کنید که بایدن، پیروز شود و اکثریت آراء سنا را به دست بیاورد. آیا دولت ترامپ دیگر در 6 هفته آخر عمر خود تمایلی به کار روی طرح مشوق اقتصادی خواهد داشت؟ احتمالا پاسخ منفی است. به علاوه دموکرات‌‎ها هم تمایلی به مذاکره با دولت بازنده جمهوری‌خواه ندارند و صبر می‌کنند تا در ماه ژانویه، دولت دلخواهشان سر کار بیاید. بنابراین تصویب مشوق اقتصادی در نوامبر یا دسامبر بعید است.

تصور کنید که نتیجه آراء به هم نزدیک باشد. در این صورت هیچ کدام از نامزدها نتیجه را نمی‌پذیرند و حل مسئله در دیوان عالی چندین هفته زمان می‌برد. در این صورت هم جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به حدی درگیر هستند که فرصت نمی‌کنند با هم مذاکره کنند.

تصور کنید که ترامپ دوباره پیروز شود. در این صورت فشار روی جمهوری‌خواهان برای تصویب سریع طرح مشوق اقتصادی کمتر می‌شود و هیچ دلیلی برای عجله کردن وجود نخواهد داشت. در حال حاضر جمهوری‌خواهان موافق یک بسته مشوق اقتصادی بزرگ هستند؛ چون می‌دانند که چنین بسته‌ای می‌تواند آرای زیادی برای ترامپ به همراه داشته باشد.

بنابراین اگر مشوق تا چند روز دیگر تصویب نشود، باید منتظر باشیم و ببینیم که تا ژانویه چه اتفاقی می‌افتد. میزان خوش‌بینی به تصویب بسته مشوق اقتصادی قبل از انتخابات، هر روز کمتر و کمتر می‌‎شود و این احساس بد روی بازار هم تأثیر منفی می‌گذارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا به توافق بر سر طرح مشوق اقتصادی نزدیک شده‌اند. پلوسی در مورد اعطای بسته مشوق اقتصادی پیش از انتخابات اظهار خوشبینی کرد. چندی پیش مسئولان کاخ سفید اظهار داشتند که توافق بر سر این بسته، خیلی نزدیک است و مذاکرات روند بسیار خوبی دارد. از طرفی مجلس سنا هم اشتیاق زیادی دارد که این طرح پیش از انتخابات تصویب شود و اعلام کرده است که در پی یک بسته بزرگ مشوق اقتصادی است.

مطالب مشابه

مشاهده همه