سقوط دلار در آینده نزدیک

2020/06/17 | 1399/03/28
دلار , رکود تورمی

به نظر می‌رسد که دوران دلار قدرتمند به زودی به پایان خواهدرسید. استفن روچ، یکی از متخصصان پیشروی جهان در امور آسیا ابراز نگرانی کرد که تغییر چشم انداز جهانی با کسری بودجه شدید آمریکا همراه شود و به سقوط ارزش دلار منتهی شود.

رئیس سابق شرکت آمریکایی مورگان استنلی در آسیا اظهار داشت: « اقتصاد آمریکا مدت‌ها است که تحت تأثیر عدم تعادل در امور کلان اقتصادی تحت عنوان نرخ پس‌انداز داخلی پایین و کسری حساب جاری قرار دارد. به همین خاطر دلار به شدت در معرض سقوط قرار دارد. »

او پیش‌بینی کرد که ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مهم جهان 35 درصد افت کند. استفن روچ، عضو ارشد دانشگاه ییل گفت: «با بدتر شدن وضعیت کسری بودجه در سال‌های آتی، ارزش دلار روز به روز کمتر خواهد شد.» شاخص ارز دلار آمریکا در دو هفته اخیر بیش از یک درصد رشد کرده است و امسال نسبتاً ساید و بدون تغییر بوده است.

وی بر این باور است: «نرخ پس‌انداز ملی در ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری کاهش یافته است. این کاهش به قدری شدید است که از تمام کاهش‌هایی که در تاریخ اقتصاد برای آمریکا یا سایر کشورهای پیشرو در جهان رخ داده شدیدتر است. »

روچ معتقد است که در حال حاضر عوامل دیگری هم در کاهش ارزش دلار نقش دارد.

 

ترکیب کشنده

روچ اظهار داشت: «آمریکا دارد از جهانی شدن فاصله می‌گیرد و تمایل دارد که خودش را از بقیه دنیا جدا کند و این یک ترکیب کشنده برای آمریکا است.» سوال مهم این است این اتفاق سریع یا به تدریج رخ می‌دهد؟

تعیین زمان یک یا دو سال برای این اتفاق درست نیست و مسلماً بیش از این زمان می‌برد. البته روچ اعلام کرد که گریزی از این تغییر وجود ندارد و این مسئله ریسکی است که سرمایه‌گذاران نباید از آن چشم‌پوشی کنند.

وی افزود: « عموماً این موضوع بر دارایی‌های مالی آمریکا تأثیر منفی می‌گذارد و احتمال دارد که تورم بالایی ایجاد کند؛ زیرا این کشور کالاهای خارجی را با قیمت بالاتر وارد می‌کند و این کار تأثیر منفی بر نرخ بازده واقعی می‌گذارد.» وی نگران است که این کاهش ارزش دلار، وضعیت اقتصادی را به سمت بحرانی مانند بحران رکود تورمی در اواخر دهه 1970 میلادی ببرد. در آن زمان قیمت‌ها به شدت بالا می‌رفت ولی هیچ اثری از رشد اقتصادی نبود.

طبق نظر روچ حتی تغییر رهبری در واشنگتن در ماه نوامبر هم نمی‌تواند وضعیت دلار را تغییر دهد خصوصاً وقتی قانون‌گذاران می‌کوشند که با اقدامات محرک بی‌سابقه خود با آثار اقتصادی ناشی از بحران ویروس کرونا مبارزه کنند. سیاست‌گذاران تاکنون هیچ‌گاه مجبور نشده‌اند که با چیزی نزدیک به این اختلال مهم و بزرگ مقابله کنند.

مطالب مشابه

مشاهده همه