سقوط لیر و پیآمدهای آن

2020/08/10 | 1399/05/20
لیر , ترکیه , اردوغان

علی‌رغم اقدامات سخت‌گیرانه ترکیه در محدوده کردن جریان آزاد بازار، باز هم لیر ترکیه به سقوط خود ادامه می دهد. قرار بود در برنامه دولت ترکیه، بازار ارز به صورت موثر ملی شود ولی این اتفاق نیفتاد و ارز ترکیه به پایین‎ترین سطح خود در مقایسه با دلار آمریکا رسید.

به علاوه بازارهای سوآپ نکول اعتباری یا CDS، بازار شروع به افزایش قیمت به مدلی کرده که انگار با اقتصادی روبروست که در آستانه فروپاشی قرار دارد.

در حال حاضر مشکلات اقتصادی مختلف گریبان‌گیر ترکیه شده و هر روز شاهد افت بیشتر بخش گردشگری ترکیه هستیم. مرات توگاری که یک صاحب یک هتل 240 اتاقه در سواحل مدیترانه است، در این فصل از سال که بهترین فصل برای مسافرت است با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و مجبور شده است که هتل خودش را تعطیل کند. البته هنوز زمان زیادی باقی مانده ولی اگر کووید-19 باقی بماند، ترکیه ضرر زیادی خواهد کرد.


این مشکلات دارد صنعت گردشگری ترکیه را به زانو درمی‌آورد ولی با این حال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دارد به مردم و سرمایه‌گذاران امید می‌دهد و طوری وانمود می‌کند که همه چیز خوب است. نرخ بهره در این کشور به شدت افت کرده ولی دولت دارد تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افت ارزش لیر انجام می‌دهد. اردوغان معتقد است که اقتصاد کشورش در برابر تلاطم‌های جهانی ایمن‌سازی شده است ولی افت ارزش لیر نشان می‌دهد که از این خبرها نیست.


منابع مالی ترکیه به خاطر ویروس کرونا و از بین رفتن گردشگری با مشکلات زیادی روبرو شده است. سرمایه‌گذاران خارجی در حال خروج از ترکیه هستند و در 12 ماه گذشته تلاش کرده‌اند که منابع مالی خود را هم از این کشور خارج کنند.


ترکیه به خاطر خارج شدن این منابع مالی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی از چرخه اقتصاد مجبور شد کلی از منابع ملی (ده‌ها میلیارد دلار) را خرج کند تا بتواند اقتصاد را سرپا نگه دارد و از سقوط ارز جلوگیری کند. البته از آن‌جا که تمام این اقدامات عجولانه و شتاب‌زده بود، لیر باز هم به شدت افت کرد و حتی پشتیبانی دلار از ارز هم فایده‌ای نداشت.


اکنون به نظر می‌رسد که ترکیه دارد ذخایر خودش را برای فروش و کنترل لیر از دست می‌دهد و در عوض می‌خواهد به روش بازوکا – دخالت های مقطعی و ناگهانی برای ضربه زدن به فروشندگان لیر –متوسل شود. با استفاده از روش بازوکا به صورت کوتاه‌مدت می‌توان جلوی کاهش نرخ ارز را گرفت ولی در بلندمدت این روش به اقتصاد ترکیه آسیب می‌زند و باعث سرعت گرفتن افت آن می‌شود.


در صورت حمایت دولت، افزایش رکورد نرخ‌های یک‌شبه و استفاده از روش بازوکا، لیر کمی تقویت می‌شود ولی خیلی سریع نزولی می‌شود و این نشان می‌دهد که تلاش‌های ترکیه برای افزایش ظاهری ارزش لیر دیگر جواب نمی‌دهد و ممکن است ترکیه پس از این جریان وارد یک دوران بحران ارز شود.

مردم ترکیه تمایل دارند که در قرن 21 یک دولت آزاد وتوانمند داشته باشند که بتواند جلوی مشکلات اقتصادی را بگیرد و به بهترین شکل آن را مدیریت کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه