شاخص‌های سهام آمریکا به روند صعودی خود ادامه می‌دهند.

2020/12/02 | 1399/09/12
دلار , بایدن , FOMC

در ماه گذشته شاهد عملکرد عالی شاخص‌های سهام آمریکا بودیم. بایدن با پیروزی خود کمک بزرگی به رشد شاخص‌های سهام آمریکا کرد. از طرفی اخبار کشف واکسن‌های مختلف منتشر شد و در کنار اقدامات FOMC به رشد شاخص‌های سهام آمریکا کمک کرد.

در ادامه این تحلیل قصد داریم به دلایل رشد شاخص‌های سهام آمریکا بپردازیم و ببینیم چه دلایلی باعث شده است که این شاخص‌ها به رشد خودشان ادامه دهند. می‌خواهیم بدانیم چرا شاخص S&P 500 به بهترین جایگاه از ماه نوامبر تاکنون رسیده است و چگونه شاخص داوجونز بهترین عملکرد ماهانه از 33 سال گذشته تاکنون را به نمایش گذاشته است؟

بایدن

خبر پیروزی بایدن شوک مهمی به بازار سهام وارد کرد و باعث رشد این بازار شد. تمایل به ریسک در بین سرمایه‌گذاران بیشتر شده است و احتمالاً در ماه‌های آتی شاهد بهبود روابط آمریکا با سایر کشورها به خصوص چین خواهیم بود. اگر بایدن بخواهد روابط آمریکا با چین را بهبود ببخشد، احتمالاً تمایل به ریسک در بازار بیشتر می‌شود و بازار سهام بیش از پیش رشد خواهد کرد البته اگر روابط این دو کشور تیره و تار شود، تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن مانند دلار آمریکا و ین ژاپن بیشتر می‌شود.

بایدن، خانم جنت یلن را به عنوان رئیس فدرال رزرو انتخاب کرد. سیاست یلن به نفع بازار سهام و به ضرر دلار آمریکا است.

واکسن

ارزش دلار آمریکا با پیشرفت تیم‌های پزشکی در زمینه کشف واکسن کرونا، تحت تأثیر قرار گرفت و نزولی شد. تاکنون شرکت‌های مختلفی واکسن خود را روانه بازار کرده اند و این عرضه واکسن باعث افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به ریسک و روشن شدن چشم اندازی اقتصادی شده است. کشف واکسن‌های بیشتر و نزدیک شدن به عرضه واکسن در بازارهای جهانی، به ضرر دلار آمریکا و به نفع بازارهای سهام است.

اقدام FOMC

کووید-19 آسیب زیادی به اقتصاد آمریکا وارد کرد و این آسیب‌ها، FOMC را وادار کرد که اقدامات لازم را برای کاهش تأثیر این ویروس انجام دهد. FOMC قصد دارد نرخ بهره را برای مدت زمان طولانی‌تری پایین نگه دارد و اقدامات تسهیل کمی خود را در ماه دسامبر بیشتر کند. لازم به یادآوری است که بازار سهام، رابطه بسیار خوبی با اقدامات تسهیلی دارد؛ زیرا اگر دولت، سیاست تسهیلی در پیش گیرد، مردم پول بیشتری برای خرید کالا و استفاده از خدمات کسب و کارهای مختلف دارند.

مطالب مشابه

مشاهده همه