شهروندان ترکیه به فروش خانه‌هایشان برای خرید طلا می‌اندیشند

2020/08/20 | 1399/05/30
ترکیه , لیر , طلا

لیر ترکیه به کمترین حد خود در برابر دلار آمریکا و یورو رسیده است و همین موضوع باعث شده که اقتصاد ترکیه با یک شیب تند روند نزولی خود را دنبال کند. مهفی اگلیمز یکی از مشهورترین اقتصاددان‌های ترکیه است. او می‌گوید بیکاری در ترکیه به حدود 25 درصد رسیده است. مردم ترکیه دارند ارزهای خارجی خود را می‌فروشند تا طلا بخرند. برخی دیگر حاضر شده‌اند که برای خرید طلا، خانه و اتومبیل خود را بفروشند.

برخی از مردم می‌گویند که در حال حاضر بهترین سرمایه‌گذاری، خرید طلا است و به همین خاطر باید دلارهای خود را بفروشیم و طلا بخریم. ممکن است برخی با لیرهای خود طلا بخرند ولی این افراد می‌ترسند که وارد بانک شوند و مبتلا به کووید-19 شوند.

تعداد این افراد در ترکیه کم نیست و در حال حاضر بسیاری دارند تلاش می‌کنند که سرمایه خود را به سمت طلا ببرند. فروشندگان طلا در ترکیه می‌گویند که ترک‌ها از قدیم از طلا برای پس‌انداز استفاده می‌کردند و ممکن است مقادیر زیادی در دست مردم ترکیه باشد.

ترکیه مدام در حال تغییر و تحول است و لیر ترکیه دیگر ارزشی ندارد. همه به فکر دلار آمریکا و طلا هستند. البته از نظر تاریخی هم ترک‌ها تمایلی به لیر نداشته‌اند. دولت باید سیاست‌های خوبی در این زمینه اتخاذ کند؛ چون اگر مردم پول خود را از بانک خارج کنند و مشغول خرید دلار و طلا شوند، بحران تراز پرداخت‌ها پیش خواهد آمد و این یک هشدار برای دولت ترکیه خواهد بود.

ماجراجویی نظامی، فساد بومی و قوم‌گرایی به افت اقتصاد ترکیه کمک کرده است و تا زمانی که ائتلاف حاکم به این مدل سیاست ها ادامه دهد، انتظار بهبود چشم انداز اقتصادی ترکیه نمی رود.

مطالب مشابه

مشاهده همه