صندوق بازسازی بانک مرکزی اروپا و آینده یورو

2020/06/23 | 1399/04/03
کووید-19 , یورو , صندوق بازسازی , ECB

در ماه مه، رؤسای اتحادیه اروپا یک طرح محرک اقتصادی 750 میلیارد یورویی برای کمک به کشورهای اتحادیه به منظور مقابله با بحران ویروس کرونا ارائه کردند. این بسته شامل کمک‌ها و وام‌های مخصوصی برای تمام اعضای اتحادیه اروپا بود.

خانم فن در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اظهار داشت که این بسته شامل 500 میلیارد یورو کمک مالی و 250 میلیارد یورو وام خواهد بود. بانک مرکزی اروپا قرار است 1.1 تریلیون یورو اوراق قرضه  که توسط اعضای اتحادیه اروپا عرضه شده است را خریداری کند تا هزینه استقراض را پایین نگه دارد و دارایی‌های امن را افزایش دهد.

 

چرا به چنین بسته‌ای نیاز است؟

 

این بسته با هدف پشتیبانی از بلوک 27 کشوری اتحادیه اروپا در برابر بحران ناشی از کووید-19 آماده می‌شود. البته چندین کشور در اتحادیه اروپا پیش از بحران کرونا هم بدهی‌های زیادی داشتند و کرونا مشکلات آن‌ها را چندین برابر کرد. اعضای اتحادیه اروپا از قبیل اسپانیا و ایتالیا در اثر ویروس کرونا به مشکلات زیادی برخوردند و اکنون تمایل دارند که با این بسته کمک مالی به اقتصاد خودشان کمک کنند. ایتالیا می‌تواند معادل 5 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) خودش از این کمک استفاده کند.

 

موانع

این طرح بدون حمایت تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به جایی نمی‌رسد. نگرانی‌هایی وجود دارد که برخی از کشورهای عضو از این طرح حمایت نکنند. به عنوان مثال یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک اظهار داشت که برنامه بودجه کنونی بسیار سنگین است. وکلای آلمانی جنبه خرید اوراق قرضه در این طرح را مطرح کردند و از آن به عنوان یک مشکل قانونی یاد کردند. آن‌ها نگران هستند که صندوق بازسازی وظیفه تأمین مالی دولت‌ها را بر عهده بگیرد. آن‌ها می‌گویند این استراتژی به مالیات دهندگان آلمانی آسیب می‌زند و یورو را در بلندمدت تضعیف می‌کند. بانک مرکزی اروپا سه ماه فرصت دارد که جنبه خرید اوراق قرضه طرح مذکور را توجیه کند.

 

این برنامه چه تأثیری بر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران خواهد گذاشت؟

در تاریخ 19 ژوئن، نشست شورای اروپا بدون توافق بر سر صندوق بازساری اتحادیه اروپا به پایان رسید. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اظهار داشت که می‌خواهد تا دور بعدی مذاکرات که برای اواسط ژوئیه برنامه‌ریزی شده است، اقدامات لازم را سریعاً انجام دهد. مشخص نیست که آینده صندوق بازسازی به کجا خواهد رسید. تلاش اعضای اتحادیه اروپا این است که ارزش یورو بیشتر شود ولی اگر هیچ توافقی صورت نگیرد احتمال دارد یورو از ماه بعد روند نزولی به خودش بگیرد.

مطالب مشابه

مشاهده همه