صندوق بین المللی پول: احیای مجدد ویروس کرونا، بزرگ‎ترین ریسک برای اقتصاد آمریکا به شمار می‌‌رود

2020/07/20 | 1399/04/30
صندوق بین المللی پول , کووید-19 , ترامپ

شک و تردیدهای فوق‌العاده در شیوع بیماری کووید-19 احتمال باعث می‌شود که اقتصاد آمریکا در سال 2020 تا 6.6 درصد کوچک‌تر شود. صندوق بین المللی پول اعلام کرد که احیای مجدد ویروس کرونا، خطر قابل توجهی برای بهبود اقتصادی آمریکا به شمار می‌رود و می‌تواند به تعطیلی مجدد کسب و کارها منتهی شود.

صندوق بین المللی پول  در بررسی سالانه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان اعلام کرد که دولت آمریکا باید در ماه‌های آتی از خانواده‌ها حمایت کند، تقاضا را بالا ببرد و به فقر و مشکلات سیستم بهداشت و درمان آمریکا بپردازد.

این صندوق اعلام کرد که حتی با وجود پشتیبانی بی‌سابقه سیاست از اقتصاد، تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل دوم سال جاری میلادی 37 درصد کاهش یافته و انتظار می‌رود که اقتصاد این کشور در سال 2020، 6.6 درصد کوچک‌تر شود. ریسک اصلی و خطری که سنجش آن مشکل‌تر از بقیه خطرات به شمار می‌رود، احیای مجدد تعداد موارد ابتلا به کووید-19 در آمریکا است که می‌تواند به تعطیلی برخی از کسب و کارها منتهی شود.

با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایالت‌هایی مانند فلوریدا، جورجیا، تگزاس، کالیفرنیا مجدداً برخی از محدودیت‌ها به این مناطق بازگشته است. برای بهبود اقتصادی باید اقدامات مالی جدیدی در ماه‌های آتی اعمال شود تا تقاضا افزایش یابد، آمادگی سلامت و از اقشار آسیب‌پذیر حمایت شود.

آمریکا فضای مالی خوبی دارد و باید خیلی سریع اقدامات لازم را انجام دهد تا بهبود ناشی مشکلات فصل دوم را سریع‌تر کند، شبکه تأمین اجتماعی را بهبود ببخشد و اقتصاد آمریکا را بازسازی کند.

 

بازگشت به وضعیت قبل یا بهبود اقتصادی؟

دولت ترامپ برای بسته بعدی کمک اقتصادی در حال مذاکره با کنگره است و احتمالاً مالیات‌ها  هم کمتر می‌شود. البته این مزایا شامل حال افراد حقوق‌بگیر می‌شود. در 31 ژوئیه بسته کمک هفتگی 600 دلاری  و کمک به پیمانکاران یا کارگران خویش‌فرما به پایان خواهید رسید. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت دور بعدی حمایت‌ها باید شامل صنایعی شود که بیشترین آسیب را در اثر کرونا دیدند. همچنین وی اعلام کرد که در حال همکاری با کنگره برای تعیین اندازه شرکت‎‌های واجد شرایط برای دریافت دور دوم کمک مالی است. منوچین علائمی را نشان داد که حاکی از بهبود وضعیت اقتصاد است. جدیدترین اطلاعات نشان می‌دهد که خرده فروشی، تولید و ساخت مسکن در ماه ژوئن افزایش یافته است.

بر اساس نظرسنجی دانشگاه میشیگان، اعتماد مصرف کننده در نیمه نخست ماه ژوئیه کاهش پیدا کرده و بسیاری از فاکتورهایی که در ژوئن بهبود یافته بود دوباره خراب شده است.

اقتصاددان‌ها هشدار داده‌اند که اگر بیماری بدتر شود، این بهبود نابود می‌شود و به وضع بد قبل برمی‌گردد. حدود 15 میلیون کارگر آمریکایی بیکار شده‌اند و اکثر هواپیمایی‌ها ده‌ها هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کرده‌اند. کارمن راینهارت، رئیس جدید بانک جهانی به سیاست‌مداران هشدار دارد که بازگشت و بهبود اقتصادی را با هم اشتباه نگیرند.  درست است که بازدهی از زمان کاهش شدید خود دارد به حالت قبل برمی‌گردد ولی این بهبود واقعی نیست؛ زیرا بهبود واقعی چیزی است که تا آینده حفظ شود.

 

کاستی‌ها و فقر

صندوق بین المللی پول  با هشدارهای بسیاری از اقتصاددان‌ها موافق است و اعلام کرده است که کرونا بدترین و بیشترین تأثیر را بر خانواده‌های کم درآمد گذاشت که کم‌ترین تحمل را برای شرایط رکود دارند و باید پشتیبانی بیشتری از آن‌ها صورت گیرد. اطلاعات جدید نشان می‌دهد که فقر در بین جوامع بیشتر خواهد شد.

جروم پاول رئیس فدرال رزرو از دولت آمریکا خواست تا از اقتصاد پشتیبانی بیشتری کند. جنت یلن و بن برنانک، رؤسای پیشین فدرال رزرو هم از سخنان او حمایت کردند. یلن گفت: « این مدل هزینه‌ها واقعاً مورد نیاز است. »

مطالب مشابه

مشاهده همه