طلا، تورم و کاهش سیاست‌های تسهیلی از سوی فدرال رزرو

2021/07/13 | 1400/04/22
طلا , تورم , فدرال رزرو , FOMC

مواردی که باید در مورد طلا، تورم و کاهش سیاست‌های تسهیلی از سوی فدرال رزرو بدانید:

در سال 2013 بین فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا واگرایی وجود داشت. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را کاهش داده و تسهیل کمی را آغاز کرده بود. از طرفی فدرال رزرو داشت سیاست‌های انقباضی خود را دنبال می‌کرد. در آن سال قیمت نفت نزولی بود و فشارهای ضد تورمی به خوبی احساس می‌شد.

اکنون در سال 2021، دلار در یک بازه طولانی ‌مدت نزولی بوده و فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا از نظر سیاست‌ها و اقدامات بعدی خیلی به هم نزدیک‌تر شده‌اند. بانک مرکزی اروپا تصمیم گرفت که میزان خرید اضطراری دوران همه‌گیری (PEPP) خود را کاهش دهد. یک اختلاف بزرگ بین سال 2013 و سال 2021 (اکنون)، تورم است. فشارهای تورمی بالا است و به همین خاطر بازده واقعی (بازده اسمی اوراق قرضه منهای تورم) می‌تواند باز هم کاهش یابد (حتی وقتی فدرال رزرو دارد سیاست‌های انقباضی را دنبال می‌کند).

راهکار

راهکار این مسئله، حصول اطمینان از سه موضوع است:

  • سیاست فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا: فدرال رزرو در تلاش است در جهتی حرکت کند که به تقویت دلار منتهی شود و در صورت تقویت دلار، طلا ضعیف خواهد شد.
  • تورم: اگر فشارهای تورمی به سرعت کمتر شود، بازده واقعی به تدریج رشد می‌کند و به همین خاطر طلا هم افت خواهد کرد.
  • بازده واقعی اوراق قرضه: به بازده واقعی نگاه کنید. این بازده به شما کمک می‌کند که بفهمید طلا به کدام سمت خواهد رفت.

افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا هم باعث رشد بازده واقعی می‌شود. باید خیلی خوب درک کنید که تورم به چه صورت عمل می‌کند. توجه داشته باشید که رشد خودکار طلا باعث تضعیف دلار می‌شود. پس حواستان به بازده واقعی باشد.

از نظر فصلی

در حال حاضر داریم به روزهای مهم سال برای طلا نزدیک می‌شویم. در 10 سال اخیر طلا به صورت متوسط 6.08 درصد رشد داشته است. معمولاً این رشد در فصل عروسی‌های آسیایی رخ داده و دلیل آن، رشد تقاضای فیزیکی برای طلا بوده است ولی احتمالاً امسال به دلیل کرونا تقاضای فیزیکی برای طلا کمتر می‌شود. در سال جدید چینی هم به خاطر شیوع کووید_19 شاهد افت تقاضا برای طلا بودیم.

بنابراین باید به این پویایی و نوسانات فصلی توجه داشته باشیم. البته در حال حاضر هنوز کووید-19 ریشه‌کن نشده است و به همین خاطر تقاضای فیزیکی برای طلا چندان بالا نیست. در نتیجه، امسال پویایی فصلی تأثیر چندان زیادی روی قیمت طلا نخواهد گذاشت.

مطالب مشابه

مشاهده همه