طلا و شاخص Gold Miners Bullish Percent Index

2020/07/04 | 1399/04/14
طلا , Contrarian Investing

یکی از شگردهای تخمین مسیر طلا، بررسی و تحلیل وضعیت حاکم بر سهام شرکت های فعال در حوزه استخراج طلا می باشد. در این راستا، شاخص موسوم به Gold Miners Bullish Percent Index کمک زیادی به تحلیلگر می کند. این شاخص بر اساس سنجش سیگنال های خرید صادره روی سهام این گروه بر اساس مکتب «نقطه و رقم» - Point and Figure – محاسبه و ارائه می شود و هر چقدر که نزدیک به سطوح افراطی 0% یا 100% برسد به ترتیب نشانگر بیش فروش یا بیش خرید بودن وضعیت سهام گروه شرکت های استخراج طلا می باشد.

اکنون نگاهی به وضعیت کنونی این شاخص می اندازیم:

نمودار زردرنگ که وضعیت این شاخص را نشان می دهد به محدوده 100% رسیده که نشانگر این است که همه سهام شرکت های فعال در حوزه استخراج طلا سیگنال خرید داده اند! به این ترتیب هیچ سهمی در این گروه نیست که پول سفته بازانه واردش نشده باشد و همه آنها شاهد ورود سرمایه هستند.

 

نتیجه گیری

طبق اصول مکتب Contrarian Investing که به دنبال حرکت بر خلاف جهت حرکت توده ها و هیجانات شدید حاکم می باشد، وضعیت قیمت سهام شرکت های استخراج طلا در حالت کاملاً بیش خرید قرار گرفته است. اگر به نمودار دقت کنید، آخرین باری که چنین وضعیتی ایجادشد در جولای 2016 شاهد ریزش سنگین قیمت طلا و متعاقباً شاخص یادشده به مدت چندین ماه متوالی بودیم و به نظر می رسد این بار نیز شواهد و قرائن حکایت از تشکیل یک سقف اساسی و تاریخی در قیمت جهانی طلا می باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه