علت افزایش ارزش پوند انگلیس در روز گذشته

2020/06/23 | 1399/04/03
پوند , برگزیت , دلار

روز گذشته پوند انگلیس به یکی از برترین ارزهای گروه 10 تبدیل شده بود.

کاهش تدریجی ارزش دلار آمریکا یکی از دلایل اصلی تقویت پوند انگلیس و سایر ارزهای بازار که نسبت به ریسک حساسیت دارند (مانند دلار استرالیا و دلار نیوزیلند) شده است. ارزش دلار آمریکا به خاطر افزایش تمایل به ریسک کاهش یافته است و بازارهای سهام از روز یکشنبه در ناحیه سبز کار خود را آغاز کردند؛ زیرا سرمایه‌گذاران به خبرهای خوب در مورد روابط تجاری چین و آمریکا چسبیدند و اهمیتی به موج دوم کرونا در آمریکا ندادند. دلایل دیگر تقویت پوند در روز گذشته:

1) قرنطینه انگلستان در ماه ژوئیه به میزان قابل توجهی کاهش یافت

از جانسون نخست وزیر انگلستان انتظار می‌رود که از طرح جدید خود در زمینه کاهش محدودیت‌های پرده بردارد که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح فاصله‌گذاری 2 متری اشاره کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که جانسون قانون (بیشتر از یک متر) را برای کلیه مکان‌های عمومی از جمله رستوران‌ها و مدارس اعلام کند. این قانون از 4 ژوئیه اجرایی می‌شود. به علاوه وزیر بهداشت انگلستان اعلام کرد که ممکن است لازم باشد افراد برای رفتن به مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها ثبت نام کنند.گزارش‌‎ها حاکی از آن است که دولت انگلستان ممکن است سفرهای خارجی را از 4 ژوئیه از سر بگیرد.

انگلستان یکی از طولانی‌ترین قرنطینه‌ها را در اروپا به خود اختصاص داده است. به همین خاطر خبر بازگشایی کسب و کارها و اماکن عمومی می‌تواند روی اقتصاد انگلستان و پوند تأثیر مثبت بگذارد.

2) کاهش مالیات بر ارزش افزوده در انگلستان

روزنامه ساندی تایمز گزارش داد که سوناک، وزیر دارایی بریتانیا قرار است مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای مقابله با عواقب اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش دهد. سوناک به مقامات دستور داده است که گزینه‌های برای کاهش مالیات فروش برای یک دوره زمانی ثابت آماده کنند.

به علاوه سوناک احتمالاً از کاهش مالیات بر ارزش افزوده در سخنرانی اوایل ژوئیه خبر خواهد داد. کاهش مالیات بر ارزش افزوده یکی از محرک‌های مالی است و بار مالیاتی بر اقتصاد را کاهش می‌دهد و دولت کسری مالیات را با قرض گرفتن پول جبران می‌کند. این محرک مالی اثرات مثبتی روی پوند خواهد گذاشت.

 

تقویت پوند احتمالاً کوتاه‎مدت خواهد بود

احتیاط – بسیاری از تحلیلگران در مورد پوند خیلی محتاط عمل می‌کنند و در مقایسه با سایر اقتصادهای قدرتمند جهان، چشم انداز خوبی پیش روی اقتصاد انگلستان نمی‌بینند.

هر چه مدت زمان قرنطینه انگلستان طولانی‌تر شود، بعید است که انگلستان مانند سایر کشورهای اروپایی و آمریکا، در ماه مه و ژوئن وارد دوره بهبود اقتصادی شود. به علاوه  با وابستگی شدید این کشور به خدمات (در دوان قرنطینه بخش خدمات بیش از بخش تولید آسیب دید)، هر چه دوران قرنطینه طولانی‌تر شود اقتصاد این کشور بیشتر آسیب می‌بیند.

با توجه به وابستگی انگلستان به واردات هر چه دوران بهبود در خارج از کشور سریع‌تر طی شود، تأثیر بهتری روی اقتصاد انگلستان می‌گذارد. ترکیب شدن تمام نقاط منفی فوق با هم باعث شده است که تردید و عدم قطعیت بر آینده روابط تجاری این کشور با اتحادیه اروپا سایه بیفکند.

شایان ذکر است که بسیاری از تحلیلگران هنوز دیدگاه نزولی دلار را دارند و با توجه به کاهش نرخ بهره آمریکا و سیاست‌های تسهیلی فدرال رزرو می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پوند در برابر دلار تقویت شود. البته اگر چرخه تضعیف دلار ادامه پیدا کند، احتمالاً پوند نسبت به سایر ارزها افزایش کمتری را تجربه خواهد کرد. 

مطالب مشابه

مشاهده همه