علت ریزش طلا و بازارهای سهام

2018/02/28 | 1396/12/09
طلا،نفت و شاخص ها , S&P 500 , Gold , FOMC , Goldman Sachs , بورس سهام , فدرال رزرو , ریزش سنگین , پاول

علت ریزش طلا و بازارهای سهام و تقویت دلار پس از نخستین حضور پاول در کنگره

  روز گذشته آقای Jerome Powel رییس جدید فدرال رزرو ایالات متحده در نخستین حضور رسمی خود و در قالب ارائه گزارش 6-ماهه در خصوص مسیر اقتصاد آمریکا در برابر اعضای کمیته خدمات مالی کنگره این کشور به ایراد مواضع خود پرداخت. بازارهای مالی و به ویژه بازار جهانی تبادلات ارزی – FX – در روزهای پیشین به وضوح در انتظار شنیدن سخنان رییس جدید بزرگترین و تاثیرگذارترین نهاد مسئول سیاست پولی جهان بودند و عملاً دامنه نوسانات در این بازارها به کمترین حد خود در چند هفته اخیر کاهش یافته بود. به محض انتشار متن از پیش آماده سخنان پاول در کنگره آمریکا شاهد تقویت تقاضا برای دلار و ریزش بازارهای سهام بودیم به طوری که شاخص S&P حدود 1.27% سقوط کرد که بیشترین میزان افت شاخص یادشده در روز نخست حضور روسای جدید FOMC در کنگره آمریکا به شمار می رود. در سوی مقابل شاخص VIX که از آن به عنوان دماسنج وحشت بازار یاد می شود رشد سنگین بیش از 17 درصدی را تجربه نمود. در بازار FX نیز شاخص دلار رشد بسیار مناسبی را تجربه نمود و یورو و طلا ریزش سنگینی را متحمل شدند.
رشد شاخص VIX و ریزش شاخص S&P در نخستین روز حضور پاول در مجلسین آمریکا
  ما در وبینار روزانه به تاریخ 27 فوریه گفته بودیم که به طور عمومی آقای پاول بر ادامه مسیر خانم یلن در کمیته FOMC تاکید خواهدکرد و این چیزی است که بازار قبلاً لحاظ نموده و لذا آنچه که محرک و موجد نوسان در بازارها خواهدشد میزان واگرایی احتمالی هر چند جزئی مواضع پاول با همکار پیشین خود می باشد. در این راستا ارزیابی ما این بود که هر چقدر آقای پاول نسبت به نوسانات اخیر نزولی بازارهای سهام حساسیت بیشتری نشان بدهد احتمال تقویت جو ریسک پذیری و صعود بازارهای سهام فراهم تر خواهد بود و بر عکس اگر وی اولویت اصلی را بحث تحقق اهداف نهادی کمیته FOMC یعنی اشتغال کامل و ثبات قیمت ها قرار بدهد طبیعتاً بازارها نگران این موضوع خواهندشد که فدرال رزرو تحت رهبری پاول بر عکس فدرال رزرو با مدیریت یلن مسیر افزایش نرخ های بهره را با شتابی بیشتر – با توجه به رشد تورم – دنبال خواهدنمود.

قسمت اول وبینار روزانه 27 فوریه

[video width="1366" height="662" mp4="http://192.168.1.200/cyclical/wp-content/uploads/sites/2/2018/02/Cyclical-Waves-Daily-Webinar-27.2.2018-Part-1.mp4"][/video]

   

پاول چه گفت؟

سناریوی دوم ترسیم شده در وبینار روزانه ما یعنی تاکید بر تحقق اهداف و رسالت های نهادی FOMC دقیقاً امری بود که دیروز روی داد و باعث ریزش بازارهای سهام و طلا و تقویت دلار شد. آقای پاول در سخنرانی خود تاکید کرد که اقتصاد آمریکا در مسیر مثبتی گام برمیدارد و اخیراً 2 عامل محرکه دیگر را نیز در حمایت از خود می بیند: سیاست های تسهیل مالی دولت ترامپ و بهبود تقاضای صادراتی با توجه به بهبود وضعیت اقتصاد جهانی. نکته ای که برای سرمایه گذاران بازارهای سهام اصلاً خوشایند نبود در پاسخی نهفته است که پاول به یک پرسش در خلال حضور 3 ساعته خود در کنگره ارائه داد. وی تاکید کرد که کار ما – کمیته FOMC – مدیریت بازار سهام نیست بلکه تحقق اشتغال کامل و ثبات قیمت هاست. هر چند بعداً وی تاکید کرد که بازار سهام در فرآیند فکری فدرال رزرو جایگاه بالایی دارد و به عنوان بخشی از اقتصاد که در آن تامین مالی بنگاه ها و کسب و کارها صورت می گیرد مورد توجه قرار دارد، اما بازارها چنین نتیجه گیری کردند که برای پاول آنچه اولویت دارد تحقق رسالت های نهادی FOMC است و نه مهندسی بازارهای سهام و نوازش خریداران نگران. در این راستا Robert Phipps مدیر یک شرکت معظم سرمایه گذاری در تگزاس در یک جمله به خوبی مواضع پاول را توصیف نموده است:«پیام حضور پاول در کنگره این است که وی تمایل کمتری – نسبت به یلن – دارد تا به اقتصاد اجازه و فضای داغ شدن بیشتر بدهد». وی همچنین گفت که دیدگاهش نسبت به مسیر اقتصاد آمریکا در حال حاضر نسبت به ماه دسامبر به مراتب ارتقاء یافته است و این نیز از مواردی بود که بخشی از سرمایه گذاران را به این نتیجه رساند که حتی ممکن است کمیته FOMC تحت رهبری پاول بیش از 3 بار در سال 2018 دست به افزایش نرخ بهره بزند. بازتاب این امر را می توان در مسیر احتمالی بازار برای نرخ های بهره که در قیمت گذاری اوراق وجوه آتی فدرال رزرو بازتاب می یابد مشاهده نمود. مطابق با آخرین داده هایی که بورس کالای شیکاگو منتشر کرده است، در حال حاضر بازار تا 33% شانس برای 4 بار افزایش نرخ بهره در سال جاری قائل است و این در حالی است که تا چند هفته پیش بازارها در تحقق 3 بار افزایش نرخ بهره در سال 2018 نیز به شدت تردید داشتند و می دانیم که تحقق افزایش شتاب رشد نرخ های بازده چه تاثیر منفی روی بازارهای سهام می تواند داشته باشد.  

نتیجه گیری

در مجموع می توان چنین نتیجه گیری نمود که پاول در نخستین حضور عمومی و ابراز مواضع رسمی خود چهره یک مدیر مصمم به افزایش نرخ های بهره در راستای مقابله با رشد تورم را از خود نشان داد. وی باور دارد که ترکیب بازار کار پرقدرت آمریکا که باعث کاهش نرخ بیکاری تا پایین ترین سطح 17 ساله خود شده است با سیاست های تسهیل مالی ترامپ باعث خواهندشد تا فشارهای تورمی در آمریکا با شتابی بیش از پیش رشد کنند و برای مهار زدن به غول گرانی لازم است تا برنامه های از پیش تعیین شده FOMC برای افزایش تدریجی نرخ های بهره – حتی با شتابی بیش از پیش – ادامه یابند و در این فضا، جایگاه چندانی برای نگرانی سرمایه گذاران بازارهای سهام وجود ندارد. در چنین وضعیتی – رشد شتابان نرخ های بهره – طبیعتاً بازارهای سهام و اوراق قرضه دچار بیشترین آسیب خواهندشد و در سوی مقابل دلار شاهد تقویت تقاضا خواهدبود. وضعیت بازار طلا نیز بستگی به این خواهدداشت که آیا شتاب رشد نرخ های بهره از شتاب رشد نرخ تورم بیشتر باشد یا خیر که به نظر می رسد دستکم در شرایط فعلی پاسخ به پرسش کنونی مثبت است و طلا هم موقتاً تحت فشار فروش قرار خواهدگرفت.

مطالب مشابه

مشاهده همه