علل رشد اخیر دلار

2020/08/12 | 1399/05/22
شاخص دلار , پوزیشن گیری

ارزش دلار آمریکا در هشت هفته گذشته به صورت مداوم کاهش یافته است ولی در حال حاضر ظاهراً دارد وارد دوران تقویت می‌شود.  شاخص دلار آمریکا پس از سه بار افزایش در روزهای اخیر از 92.50 به 93.50 رسیده است. افزایش این شاخص در یک بازه زمانی کوتاه نشان می‌دهد که آینده خوبی پیش روی دلار قرار دارد. شاخص دلار در ابتدای ماه ژوئیه 97.50 بود ولی با پایان این ماه، شاخص دلار به 92.50 رسید و باعث شد که ماه ژوئیه بدترین ماه برای دلار در دهه گذشته تلقی شود ولی احتمالاً با افزایش شاخص دلار، در کوتاه مدت ارزش دلار بیشتر خواهد شد. در ادامه به دلایل این مسئله اشاره می‌شود:

 

1.افزایش تنش‌ها بین آمریکا و چین

جمعه گذشته، بازارها نشان دادند که روابط آمریکا و چین به تیرگی گراییده است و در حال حاضر دارد بدتر می‌شود. آمریکا رهبر هنگ کنگ را تحریم کرد. این تنها یک هفته پس از آن اتفاق افتاد که آمریکا کنسولگری چین در هوستون را تعطیل کرده بود. دلار آمریکا پس از این اتفاق، رشد چشمگیری داشت. به طور کلی تنش‌های آمریکا و چین به نفع دلار آمریکا بوده است.

البته چین هم تحریم‌های آمریکا را بی‌پاسخ نگذاشت و مقامات عالی‌رتبه آمریکا را تحریم کرد. مشخص نیست که پس از این اتفاق، روابط دو کشور به کجا می‌رسد. از سوی دیگر آمریکا شرکت‌های چینی را تحت فشار قرار داده تا بتواند از آن‌ها اطلاعات بگیرد. آمریکا دارد خود را به تایوان نزدیک می‌کند تا بتواند از این طریق چین را تحت فشار قرار دهد.

 

2.افزایش خوش‌بینی اقتصادی در آمریکا

جمعه گذشنه یک عامل دیگر به افزایش ارزش دلار کمک کرد و آن عامل، اطلاعات شغلی بهتر از حد انتظار در آمریکا بود. انتظار می‌رفت که افراد زیادی شغل خودشان را از دست داده باشند ولی این چنین نبود و آمارها خیلی کمتر از حد انتظار بود و همین موضوع باعث شد که خوش‌بینی اقتصادی در آمریکا بیشتر شود.

پیش از این مشکل افت اقتصادی آمریکا خیلی پررنگ شده بود ولی اطلاعات نشان داد که اوضاع خیلی بهتر از آن است که انتظارش می‌رفت. حال مشخص شد که دلار آمریکا شایستگی لازم را دارد که ارزش بیشتری داشته باشد.

 

3.تثبیت کوتاه‌مدت تکنیکالی دلار آمریکا

نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد دلار آمریکا بیش از حد انتظار فروش رفته و یورو بیش از حد خریداری شده است. اطلاعات اخیر پوزیشن گیری روی دلار  نشان می‌دهد که بیشترین بخش از سفته‌بازها دلار را برای مدت کوتاهی نگه داشتند و سریع آن را فروخته‌اند. این در حالی است که این روند برای یورو معکوس است و بخش زیادی از افراد فقط این ارز را خریداری کرده‌ و نگه داشته‌اند. در صورت ادامه این روند شاهد رشد بیشتر دلار و افزایش ارزش آن خواهیم بود.

مطالب مشابه

مشاهده همه