فدرال رزرو: ما واقعاً به این زودی‌ها قصد افزایش نرخ‌ها را نداریم

2020/09/03 | 1399/06/13
فدرال رزرو , تورم , نرخ بهره

هدف‌گذاری تورم میانگین رسماً تصویب شد

سخنرانی جروم پاول در سمپوزیوم مجازی جکسون هول به ما نشان داد که فدرال رزرو تصمیم خود را برای اعلام رسمی هدف‌گذاری تورم میانگین اتخاذ کرده است. بر اساس این مصوبه، فدرال رزرو اجازه می‌دهد تورم مدتی تا بیش از 2 درصد افزایش پیدا کند تا زمان‌هایی که تورم کمتر از 2 درصد است را جبران کند. در بررسی سیاست پولی، فدرال رزرو تصمیم گرفت یک هنجار جدید برای اقتصاد آمریکا در نظر بگیرد.

 

هنجار و نرمال جدید برای اقتصاد آمریکا تغییر کرده است.

اول از همه، برآورد فدرال رزرو برای نرخ رشد بلندمدت آمریکا به خاطر کاهش بهره‌وری و پیر شدن جمعیت با کاهش روبرو شده است. دوماً، برآوردها برای نرخ بهره خنثی (وقتی که رشد یک روال عادی و تورم پایدار است) نیز کاهش یافته است. باور سوم آن‌ها این است که افزایش مشارکت در بازار کار باعث می‌شود که مزایای اقتصادی رشد بیش بیشتر احساس شود. نکته چهارم این است که علیرغم کاهش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر شاهد کاهش تورم بوده ایم و همین موضوع می‌تواند چشم انداز افزایش تورم در میان‌مدت و بلندمدت را  محدود کند.

 

زبان و شیوه جدید = انعطاف‌پذیری بیشتر

با توجه به نکاتی که گفته شد، متخصصان فدرال رزرو بر این باور هستند که این موارد در میان مدت تأثیر نامناسبی بر تورم می‌گذارد و باعث می‌شود که تورم به صورت مداوم کمتر از 2 درصد باشد. البته قرار داشتن تورم در مرز بالاتر از دو 2 درصد هم اشتباه است. در نهایت پژوهش‌ها نشان داد که بهترین حالت ممکن این است که میانگین تورم 2 درصد باشد.

اگر تورم خیلی پایین باشد باعث می‌شود که در بلندمدت، کاهش ناخواسته در تورم اتفاق بیفتد و این به نوبه خودش می‌تواند تورم را پایین‌تر بیاورد و این موضوع باعث می‌شود که یک چرخه نامطلوب از تورم پایین و انتظارات تورمی پایین به وجود بیاید. از این مسئله باید اجتناب کرد؛ زیرا می‌تواند نرخ بهره را کاهش دهد و در نتیجه فدرال رزرو توانایی چندانی برای کاهش نرخ بهره به منظور افزایش اشتغال در دوران رکود اقتصادی ندارد.

 

نرخ پایین‌تر برای مدت طولانی‌تر

فدرال رزرو بر این باور است که این حرکت جدید و قدرتمند می‌توان این اطمینان را برای بازار، مصرف کنندگن و بازارها ایجاد کند که تورم 2 درصدی به مرور زمان حاصل خواهد شد. در واقع این هدف‌گذاری، انعطاف‌پذیری بیشتری به فدرال رزرو می‌بخشد و صرفاً یک فرمول ریاضی برای رسیدن به میانگین 2 درصد نیست. در صورتی که یک سیاست پول درست اتخاذ شود، مشخص خواهد شد که فدرال رزرو دارد ملاحظات زیادی را مد نظر قرار می‌دهد. همه چیز در مورد هدف‌گذاری جدید فدرال رزرو مبهم است و تنها یک مسئله مشخص و روشن است: نرخ‌ها به این زودی‌ها صعودی نمی‌شود. فدرال رزرو نرخ‌ها را سریع افزایش نخواهد داد و این روند آهسته و تدریجی خواهد داد.

 

سیاست جدید فدرال رزرو چه تأثیری روی بازار اوراق قرضه می‌گذارد؟

تأثیر بیانیه جروم پاول بر نرخ‌های بازار، این بود که نرخ‌ها کاهشی شد و این نشان می‌دهد که موقعیت بازار پیش از این بیانیه  بر این اساس استوار بود که نرخ‌ها افزایش نخواهدیافت.  در این سیاست جدید که میانگین تورم (میانگین یک عدد کمتر و یک عدد بیشتر) مد نظر قرار دارد، عدد کمتر تورم چندان مد نظر نیست و محافظت نمی‌شود. این عدد بالایی است که باید کنترل شود و در صورت لزوم بالا بماند.

 

اثر این سیاست به شکلی است که انتظارات تورمی باید پایین بماند

جالب است که اثر نهایی بیانیه پاول به این صورت بوده است که انتظارات تورمی به صورت متوسط پایین بماند. البته انتظار می‌رود که این اثر نهایی کوتاه مدت باشد. منطقی‌تر است که این بیانیه به افزایش انتظارات تورمی منتهی شود.

پیش‌بینی می‌شود که نرخ بدهی بلندمدت در بازار افزایش یابد. عوامل کلان تحت فشار مانند ناتوانی در ایجاد فشارهای تورمی در فصل‌های آتی، این افزایش را محدود می‌کنند.

 

تأثیر این سیاست روی دلار

بازارهای ارزی با پایین آوردن 0.5 تا 0.6 درصدی نرخ دلار به سخنرانی پاول واکنش نشان دادند. این سخنرانی بیشتر روی انتظارات بازار از هدف‌گذاری تورم متوسط و تحمل بیشتر بیکاری پایین ارائه شد.

دلیل اصلی منفی شدن بازده‌های واقعی آمریکا که باعث کاهش ارزش دلار می‌شود این است که فدرال رزرو نرخ‌ها را برای یک مدت طولانی پایین نگه داشته و در برابر افزایش تورم مقاومت کرده است.

فشار نزولی روی دلار حفظ خواهدشد

با فرض اینکه سیاست‌گذاران می‌توانند امید بهبود V شکل (ناگهانی) را در دل خود زنده نگه دارند، انتظارات تورمی ثابت می‌مانند و بازار  احتمالاً تا سال 2021 به همین روند ادامه خواهد داد. این موضوع فشار نزولی را برای دلار حفظ می‌کند و یک حمایت مهم برای ورود سرمایه پرتفوی‌ها به بازارهای نوظهور محسوب می‌شود.

مانع اصلی برای فروش بیشتر و ارزان‌تر دلار، پوزیشن گیری سفته بازان است.  موقعیت های خرید روی EUR/USD نزدیک به دوران اوج مارس سال 2018 است. در آن زمان سیاست کاهش مالیات ترامپ و حمایت‌گرایی، ارزش دلار را بالا برد. انتخابات نوامبر امسال تأثیر زیادی روی ارزش دلار در سال 2021 می‌گذارد ولی در حال حاضر اوضاع به ضرر دلار است.

مطالب مشابه

مشاهده همه