فشار فروش سنگین در بازارهای مالی

2020/10/30 | 1399/08/09
یورو , بانک مرکزی اروپا

شاخص داو جونز به تازگی بیش از 900 واحد افت کرد و این افت تأثیر منفی زیادی روی ارز و بازار سهام گذاشت. تحلیلگران هشدار داده بودند که در صورت فروش وحشتناک بر بازار حاکم شود، شاخص‌ها به شدت افت می‌کند. به خصوص که اخیراً بازار سهام روند بسیار خوبی را طی کرده است. این رویداد باعث فروش شدید سهام و ارزها شده است. احتمال تصویب بسته مشوق اقتصادی قبل از انتخابات آمریکا، منتفی است. بازار ارز مدتی است که در فراز و نشیب است و در این شرایط بازار سهام موجب امیدواری سرمایه‌‎گذاران شده بود که این بازار هم با مشکل مواجه شد.

شکی نیست که در آینده نزدیک شاهد اقدامات اقتصادی از سوی سیاست‌مداران آمریکایی خواهیم بود ولی در حال حاضر انتخابات برای بسیاری در اولویت است. همچنین بازارها تمرکز خود را روی اعمال محدودیت در اروپا گذاشته‌اند. ریسک گریزی باعث شد که جفت ارز USD/JPY به پایین‌ترین حد در یک ماه گذشته برسد ولی هنوز هم دلار آمریکا به عنوان یک دارایی امن بیش از سایر ارزها معامله می‌شود.

احتمالاً به زودی گزارش تولید ناخالص داخلی و تمایل به ریسک فصل سوم آمریکا منتشر می‌شود. احتمالاً پس از انقباض اقتصاد در فصل دوم، شاهد رشد فصل سوم باشیم.

تنها سوالی که وجود دارد این است چقدر پیشرفت حاصل می‌شود و این پیشرفت چقدر برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارد. آمریکا بر خلاف سایر کشورهای جهان که محدودیت‌های زیادی اعمال کرده‌اند، نسبت به شیوع این بیماری بی‌تفاوت مانده است. اگر گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا منتشر شود احتمالاً دلار در برابر سایر ارزهای رشد خوبی را تجربه می‌کند.

در حال حاضر همه از بانک مرکزی اروپا انتظار دارند که برای جلوگیری از مشکلات اقتصادی هر چه سریع‌تر اقدام کند. انتظار می‌رود که این بانک تغییر در سیاست‌های پولی ندهد. شیوع بیماری کووید-19 در اروپا از کنترل خارج شده است. دولت‌ها در ابتدا نمی‌خواستند محدودیت‌ها را برگردانند ولی در نهایت دیدند که چاره‌ای جز این کار ندارند.

امروز آلمان از یک محدودیت یک ماهه خبر داد و بر اساس این محدودیت رستوران‌ها و مراکز تفریحی بسته می‌شود. فرانسه هم اعلام کرد که محدودیت از ابتدای دسامبر اعمال می‌شود. مدارس هم در هر دو کشور تعطیل است و فرانسه افراد را ملزم کرده است که جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند. فروشگاه‌های غیرضروری هم تا دو هفته بسته می‌شود.  در آلمان خرده‌فروشی‌ها فعلاً باز می‌ماند. با این اوضاع در فصل چهارم 2020 اقتصاد منطقه یورو مجدداً کوچک‌تر می‌شود.

همه انتظار دارند که لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا اقدامات لازم برای آماده کردن اذهان برای افت اقتصادی در ماه دسامبر را فراهم کند. این بانک باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای جلوگیری از فرو رفتن در یک رکود بزرگ‌تر بگیرد. اگر این مسائل واقعیت داشته باشد، شاهد فروش بالای جفت ارز EUR/USD خواهیم بود. بانک مرکزی اروپا در حال حاضر نمی‌تواند هیچ اقدام مثبتی برای یورو انجام دهد. آن‌ها خودشان را آماده می‌کنند که همزمان با آمادگی فدرال رزرو برای قرار گرفتن در یک موضع پایدار، اقدامات تسهیلی را آغاز کنند. این مهم‌ترین دلیلی است که ما فکر می‌کنیم جفت ارز EUR/USD به جای 1.18 روی 1.16 معامله شود.

پس از آنکه بانک مرکزی کانادا اعلام کرد هیچ تصمیمی برای تغییر سیاست پولی ندارد و می‌خواهد همین سیاست را ادامه دهد، USD/CAD صعودی شد. در حال حاضر تحلیلگران بر این باور هستند که در سال 2020 انقباض اقتصادی قابل توجهی اتفاق نمی‌افتد ولی این کشورها چشم انداز رشد خود را کاهش دادند. سیاست خرید اوراق قرضه با جدیت دنبال می‌شود. رشد در آمریکا و اروپا به شدت افت می‌کند. اطلاعات تورم در استرالیا خیلی قوی‌تر از حد انتظار بود ولی ارزهای پرریسک دلار استرالیا و نیوزیلند فروش گسترده‌ای را تجربه کردند.

مطالب مشابه

مشاهده همه