قیمت طلا (XAU/USD) به سمت 2000 دلار و فراتر آن خواهد رفت

2021/01/05 | 1399/10/16
طلا , کووید-19 , XAU/USD

قیمت طلا سال جدید میلادی را با قاطعیت و در اوج آغاز کرد و در روز دوشنبه به بالاترین حد خود در مقایسه با هشت هفته اخیر رسید. یکی دیگر از دلایل رشد طلا، عقب کشیدن سایر بازیگران مهم بازار به خاطر ریسک‌های ناشی از شیوع دوباره کووید-19 است. البته اقدامات جدید  بانک‌‌های مرکزی هم در رشد طلا بی‌تأثیر نبوده است.

در ادامه به یک سری از عواملی اشاره می‌‎شود که می‌تواند قیمت طلا را به 2000 دلار و حتی فراتر از آن برساند:

  • اقدامات حفاظتی در برابر افزایش موارد ابتلا به کرونا: یک سری ریسک‌های کوتاه‌مدت برای بازار وجود دارد که از افزایش مجدد موارد ابتلا به کرونا در بخش‌هایی از جهان نشئت می‌گیرد. در حال حاضر روزانه بیش از 200 هزار نفر در آمریکا و بیش از 50 هزار نفر در انگلستان به این بیماری مبتلا می‌شوند. ژاپن هم در پایتخت خود اعلام وضعیت اضطراری کرده است.
  • اقدامات FOMC: بانک مرکزی آمریکا از هدف خود برای پایین نگه داشتن نرخ بهره در بلندمدت پرده برداشت و اعلام کرد که قصد دارد به اقتصاد کشور، پول تزریق کند. اقدامات کبوتری (تسهیلی) بانک‌های مرکزی مهم موجب رشد طلا می‌شود.
  • دور دوم انتخابات سنا در آمریکا: امروز قرار است دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا برگزار شود. اگر دموکرات‌ها پیروز انتخابات شوند، طلا باز هم رشد خواهد داشت؛ زیرا آن‌ها تمایل بیشتری به سیاست‌های مالی ماجراجویانه دارند.
  • ضعیف‌‎تر شدن دلار آمریکا: دلار در وضعیت نزولی قرار دارد و در سال 2020 بدترین عملکرد سالانه را از سال 2017 تاکنون تجربه کرد.

یک نگاه کلی تکنیکالی به حرکات طلا (XAU/USD)

حرکات قیمتی در چارت هفتگی طلا، یک ساختار پرچم صعودی را نشان می‌دهد. در این نمودار یک شکست مشاهده می‌شود که همین شکست می‌تواند مسیر را برای افزایش شدید قیمت طلا هموار کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه