مذاکرات برگزیت وارد روزهای حساس خود شد؛ پوند در فراز و نشیب افتاد و یورو رشد کرد.

2020/12/03 | 1399/09/13
پوند , یورو , برگزیت

بازار سهام تقریباً ثابت است ولی بازار تبادلات ارزی (فارکس) خیلی پویاست؛ چون مذاکرات برگزیت وارد فاز مهم و حیاتی خود شده و پوند و یورو نیز راه خود را از یکدیگر جدا کرده‌اند و هر کدام واکنش خاص خود را به این اتفاق نشان داده‌اند.

شاخص سهام در بازارهای آسیا و اروپا حرکت خاصی نکرد؛ سرمایه‌گذاران منتظر اقدام جدید دولت‌ها در راستای تصویب طرح‌های مشوق اقتصادی هستند. گزارش تغییرات اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی آمریکا به تازگی منتشر شد و فعالان بازار به راحتی توانستند تأثیر موج دوم کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی را مشاهده کنند و بخش خصوصی تنها 307000 موقعیت شغلی در ماه نوامبر به وجود آورد.

یورو به روند صعودی خودش ادامه داد و سطح 1.2050 را هم پشت سر گذاشت. در حال حاضر جفت ارز EURUSD مشتریان زیادی دارد و مشتریان خواهان خرید آن هستند و احتمالاً بتواند تا 1.2100 و 1.2200 رشد کند. یکی از دلایل رشد یورو، تصویب بسته اوراق قرضه مربوط به دوران کرونا در اتحادیه اروپا بود که با مخالفت لهستان و مجارستان روبرو شده بود. در حال حاضر دولت‌های اروپایی دارند تلاش می‌کنند که این دو یادگار شوروی ساق را از این بسته مستثنی کنند البته هیچ راه قانونی وجود ندارد که اتحادیه اروپا بتواند کمک‌های خود را از برخی از کشورهای عضو، دریغ کند. این اتحادیه می‌تواند مخارج خود را اولویت‌بندی کند و بودجه این دو کشور اروپای شرقی را به شدت تحت فشار قرار دهد. اگر طرح اتحادیه اورپا به نتیجه برسد، احتمالاً جفت ارز EURUSD باز هم رشد می‌کند.

مذاکرات برگزیت روزهای سرنوشت‌سازی را پشت سر می‌گذارد. مسئولان این مذاکرات با یکدیگر دیدارهای فشرده دارند و دارند تلاش می‌کنند که تا پیش از پایان سال جاری میلادی به توافق برسند. مذاکره‌کنندگان انگلستان، از مسئولان اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت گلایه‌ دارند و می‌گویند این مسئولان تمایلی به توافق سریع ندارند، در حالی که می‌توان خیلی سریع به یک توافق برد – برد و خوب رسید. اگر توافق صورت نگیرد، یکی از مسئولان اصلی کشور فرانسه است؛ زیرا فرانسه از اتحادیه اروپا می‌خواهد که در مورد مسائل ماهی‌گیری کوتاه نیاید. هنوز مشخص نیست که اختلافات طرفین تا چه حد زیاد است.

در حال حاضر پوند با فراز و نشیب روبروست و وضعیت ناپایداری دارد. بازارها بر این باور هستند که تا پایان سال، توافق صورت می‌گیرد در حالی که  پوند تا سطح 1.3350 افت کرده است.

مطالب مشابه

مشاهده همه