مسیر نزولی نفت در کوتاه مدت

2020/06/12 | 1399/03/23
نفت , کووید-19

قیمت نفت در چند هفته گذشته روند بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای را پشت سر گذاشته است اما نکات منفی که می تواند دوباره منجر به نزول نفت بشود یکی این است که فدرال رزرو از سیاست کنترل منحنی بازده صرف نظر کرد و از سوی دیگر بعید است موج دوم کووید-19 اجازه دهد که تقاضای جهانی برای نفت افزایش پیدا کند. از دیدگاه بلومبرگ چند دلیل مهم وجود دارد که نفت را با فشار روبرو کرده است و اجازه رشد قیمت و افزایش تقاضای جهانی این طلای سیاه را نمی‌دهد:

  • هفته گذشته ذخایر سوخت در سنگاپور به 56 میلیون بشکه رسید. این عدد در چهار سال گذشته بی‌سابقه بوده است و اثربخشی تمدید طرح اوپک پلاس را زیر سوال می‌برد.
  • سینوپک، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های صادرکننده نفت در چین اعلام کرد که در ماه ژوئن، میزان صادرات نسبت به ماه مه 50 درصد کمتر شده است. این موضوع نشان می‌دهد اکثر اقتصادها پس از بازگشایی نمی‌تواند از مدل بهبود اقتصادی چین پیروزی کنند.
  • صادرات خالص نفت پالایشی چین باز سال 2015 تاکنون باعث جبران کسری بودجه در چین شده است و همین مسئله نشان می‌دهد که بهبود وضعیت نفت باعث ایجاد یک منبع درآمدی برای چین خواهد شد.

به علاوه مجموعه گلدمن ساکس در مورد افزایش قیمت ناپایدار کالاها هشدار داد. به نظر می‌رسد که قیمت نفت در آینده هم زیر فشار خواهد ماند.

مطالب مشابه

مشاهده همه