مسیر یورودلار

2020/07/25 | 1399/05/04
یورو , دلار , کووید-19

سران اتحادیه اروپا سرانجام به یک توافق 2 تریلیون دلاری برای بازسازی اقتصاد کشورهایشان دست پیدا کردند و کاری کردند که یورو به بالاترین حد خود در شش ماه گذشته (1.15) برسد. این توافق تاریخی باعث شد که همه طرفین با ترکیب مساوی از وام و کمک مالی راضی نگه داشته شوند. این توافق باعث زنده شدن تفکر بهبود اقتصادی در بین کشورهای اروپایی شد. بر خلاف آمریکا و سایر کشورها و مناطق، اروپا تلاش کرده است که آمار مبتلایان به این ویروس را کاهش دهد و پایین نگه دارد. اقتصاد اروپا نیز تا حدی رو به بهبود است، اطلاعات دارد روز به روز امیدوارکننده‌تر می‌شود و این بسته می‌تواند بهبود اقتصادی زیادی ایجاد کند.

در سوی مقابل اما چشم انداز اقتصادی آمریکا پر از شک و تردید است و به همین خاطر یورو با اقدامات قوی‌تر دولت های اروپایی می‌تواند بیش از پیش دوران صعودی خود را طی کند. هر چه اختلاف رشد اقتصادی در کشورها بیشتر شود، یورو قوی‌تر خواهد شد.  جفت ارز EUR/USD در ماه گذشته به صورت مداوم صعودی بوده و اکنون به 1.16 رسیده است. مقاومت جدی در 1.17 وجود دارد. با توجه به اینکه یورو یک دارایی پرریسک است، هر گونه خبر خوب در مورد واکسن و مذاکرات مربوط به بسته های محرک اقتصادی در آمریکا می‌تواند روی این ارز تأثیر مثبت داشته باشد.

دلار آمریکا بر خلاف اکثر ارزهای مهم، روند نزولی داشته است. به خاطر چشم انداز اقتصادی پر از شک و تردید آمریکا، تمایل معامله‌گران برای خرید دلار خیلی کم شده است. در 31 ژوئیه مزایا بیکاری به پایان می‎‌رسد و هیچ برنامه مشخصی بر پشتیبانی از اقتصاد آمریکا وجود ندارد و به همین خاطر دلار جذابیتی ندارد. کاخ سفید در پی کاهش مالیات بر درآمد است و اختلاف‌ها در مورد اثربخشی این طرح زیاد است. شرکت‌ها به چند دلیل نیرو نمی‌گیرند و کاهش مالیات بر درآمد ممکن است تغییرات چندانی در مخارج و استخدام‌ها ایجاد نکند. 

به این ترتیب یک واگرایی در چشم انداز اقتصادی بین حوزه یورو با آمریکا ایجاد شده که می تواند منجر به تقویت بیشتر نرخ برابری یورو در برابر دلار گردد.

اهداف صعودی یورو پس از عبور از مقاومت فعلی، محدوده های 1.2، 1.25 و سپس 1.4 هستند.

مطالب مشابه

مشاهده همه