موج دوم ویروس کرونا در اروپا و تقویت شدید دلار

2020/09/23 | 1399/07/02
ریسک گریزی , دلار , کووید-19

ارزها و بازار سهام در روزهای نخستین هفته جاری فروش عجیب و شدیدی را تجربه کردند. دلیلش هم این بود که در حال حاضر آمار ابتلا به کرونا به رکورد جدیدی رسیده است. بزرگ‌ترین ترس همه افراد در تابستان جاری، موج دوم کرونا بود و متأسفانه همین ترس باعث ایجاد مشکلات زیادی شده است. اسپانیا در روز جمعه از 14389 مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داد و فرانسه هم در روز شنبه اعلام کرد که 13498 مورد جدید ابتلا به این بیماری مشاهده کرده است. این اعداد و ارقام از اوج دوران ابتلا در ماه مارس هم بیشتر است و همین موضوع باعث شده است اقتصاد دوم و سوم اروپا به فکر اعمال محدودیت‌های جدید اجتماعی بیفتند. حتی آلمان هم که هنوز خبری از ابتلای شدید در آن نیست تلاش می‌کند که پیشگیری‌‎های لازم را انجام دهد. در انگلستان موارد ابتلا کمتر از دوران پیک کرونا در بهار است ولی هر روز آمار ابتلا در این کشور بیشتر می‌شود. در صورتی که اقدامات پیشگیرانه صورت نگیرد احتمالاً تا اواسط اکتبر شاهد 50 هزار مورد جدید خواهیم بود.

50 هزار مورد جدید در روز فقط انگلیس را تهدید نمی‌کند بلکه تمام کشورهای اروپایی را با مشکل روبرو خواهد کرد. مشکل این است که این موارد بیشتر از موارد ابتلا در فصل بهار است ولی هنوز دولت‌های انگلیس، اسپانیا و فرانسه دارند محلی اقدام می‌کنند و به همین خاطر اثربخشی چندانی ندارد. با توجه به شدت گسترش این بیماری در اروپا، محدودیت‌های بیشتر برای کشورهای مختلف در راه است. خسارات اقتصادی زیادی از محدودیت‌های اجتماعی در آوریل و مه به وجود آمده است و به همین خاطر موج دوم پوند و یورو را به شدت تهدید می‌کند.

هر دو ارز مورد بحث افت زیادی کرده است و تصور ما این است که افت بیشتری در راه است. احتمالاً EUR/USD به 1.15 و GBP/USD به 1.25 خواهد رسید. حتی لاگارد که رئیس بانک مرکزی اروپاست هم نگران است؛ چون در مورد بهبود نامتوازن و نامشخص همزمان با دسترسی به گزینه‌های مختلف مانند محرک های پولی بیشتر صحبت کرد. مهم‌‎ترین نکته‌ای که گفت در مورد یورو بود. وی پیش از این گفته بود که سرمایه‌گذاران به افزایش ارزش یورو واکنش بیش از حد نشان ندهند ولی به تازگی گفت که سرمایه‌گذاران به دقت مراقب یورو هستند و این بیانگر یک چراغ سبز برای کاهش ارزش یورو است.

 یورو و پوند جدای ویروس کرونا، به شدت تحت تأثیر شاخص مدیران خرید یا PMI هستند. اگر گزارش‌های این ماه نمایانگر وخامت اوضاع باشد، شاهد افت بیشتر ارزش این دو ارز خواهیم بود.

با وجود مشکلات آمریکا، دلار این کشور با ارزش بیشتری معامله می‌شود. انتخابات نزدیک است و با مرگ قاضی روث بیدر گینزبرگ، سیاست‌مداران دارند برای یک نبرد سخت در واشنگتن آماده می‌شوند. عدم اطمینان ناشی از انتخابات مشکلات و خطرات زیادی برای ارز و سهام دارد. حتی در سال 2016 که هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود، سهام در چند هفته منتهی به انتخابات افت کرد. همان زمان بود که EUR/USD نزول زیادی را تجربه کرد و USD/JPY نیز تنزل کرد. پیشینه بی‌ثباتی در سال 2020 تکرار می‌شود. در این هفته قرار نیست گزارش خاصی منتشر شود ولی معامله‌گران دلار آمریکا شاهد سه مسئله عمده خواهند بود:

  • اخبار واشنگتن
  • اظهارات پاول رئیس فدرال رزرو
  • اخبار سهام؛ زیرا سرمایه‌گذاران احتمالاً مسیر تمایل به ریسک را دنبال می‌کنند

ارزهای کالایی هم با پیشروی دلار نیوزیلند به سمت کاهش، فروش خوبی را تجربه کردند. در حالی که اروپا نمی‌تواند جلوی وخیم‌تر شدن اوضاع را بگیرد، نیوزیلند به تمام محدودیت‌های ناشی از این بیماری در تمامی بخش‌های کشور به جز اوکلند پایان داده است. اما کیوی به جای افزایش، به خاطر مشکلات ریسک و نگرانی‌ها در مورد  جلسه این هفته رزرو بانک در حال سقوط است.

وقتی جلسه قبلی رزرو بانک نیوزیلند برگزار شد، آن‌ها به فکر ایده نرخ‌‎های منفی بودند و معامله گران نگران هستند  که عدم اطمینان در خارج کشور مشکلات را بیشتر کند. بزرگ‌ترین مشکل برای استرالیا، بدتر شدن روابط این کشور با چین است. ظاهراً پس از آنکه چین دسترسی خود به ایستگاه ردیابی فضایی استرالیا را از دست داد، شرکت‌های چینی دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در استرالیا ندارند. دلار کانادا هم با افزایش USD/CAD به بالاترین سطح در بیش از یک ماه، کاهش یافته است.

مطالب مشابه

مشاهده همه