نایل فرگوسن می‌گوید: «احتمال دارد که تورم دهه 1960 دوباره تکرار شود. در آن زمان کنترل تورم از دست فدرال رزرو خارج شد.»

2021/09/14 | 1400/06/23
تورم , فدرال رزرو

 

نکات کلیدی:

  • فدرال رزرو و بسیاری از اقتصاددان‌ها بر این باور هستند که افزایش اخیر تورم، موقتی خواهد بود ولی نایل فرگوسن این موضوع را زیر سوال برد.
  • اطلاعات و گزارش‌های قیمت مسکن و انتظارات تورمی مصرف کننده احتمالاً نگرانی‌های فدرال رزرو را بیشتر کرده است.

نایل فرگوسن، مورخ اقتصادی می‌گوید ممکن است تورم دهه 1960 دوباره تکرار شود که این تورم همان تورمی بودکه اساس و پایه قیمت‌های بالا در دهه‌های بعد را بنا نهاد. فرگوسن اخیراً اظهار داشت که سیاست‌گذاران با چالش جدیدی در قالب افزایش تورم روبرو هستند. این افزایش تورم ناشی از واکنش به همه‌گیری کووید-19 در سبکی شبیه به واکنش به رکورد بزرگ سال 2008 است.

فرگوسن در مجمع امبروزتی در ایتالیا گفت: «آنچه که در مورد این فجایع جالب است این است که هر کدام از این فجایع به صورت زنجیروار عامل یکدیگر هستند. فاجعه بهداشت عمومی، عامل فاجعه مالی،  پولی و تورمی است. درست است که این فاجعه چندان عظیم نیست و کسی را نمی‌کشد ولی افزایش تورم در جایگاه خودش یک مشکل یا مسئله است.»

قیمت‌ مصرف کننده آمریکا در ماه جولای نسبت به سال قبل 5.4 درصد افزایش یافت و بزرگ‌ترین رشد از آگوست 2008 تاکنون را رقم زد. فدرال رزرو و بسیاری از اقتصاددان‌ها بر این باور هستند که افزایش اخیر تورم، موقتی خواهد بود ولی نایل فرگوسن این موضوع را زیر سوال برد.

فرگوسن، عضو ارشد خانواده میلبانک در موسسه هوور دانشگاه استنفورد گفت: «این تورم تا چه زمانی موقتی است؟  از نظر بنیادی، این انتظارات چه زمانی تغییر می‌کند؟ خصوصاً اگر فدرال رزرو به مردم بگوید که ما رژیم هدف‌گذاری تورمی خود را تغییر دادیم و حتی اگر تورم مدتی بالاتر از هدف ما برود، مشکلی نیست. تشخیص من این است که ما به سمت دهه 1970 نمی‌رویم، ولی ممکن است  اواخر دهه 1960 دوباره تکرار شود. در آن زمان مک‌چسنی مارتین، رئیس وقت فدرال رزرو، کنترل انتظارات تورمی را از دست داد.»

اظهار نظرهای او پس از آن مطرح شد که کنت روگف، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول و استاد سیاست عمومی دانشگاه هاوارد، در مقاله‌ای اظهار داشت که خروج آمریکا از افغانستان، به عوامل افزایش تورم اضافه شده و ما را به سمت تورمی بسیار بالا و مشابه دهه 1970 هدایت می‌کند.

فرگوسن اظهار داشت که تورم بالای دهه 1970، از اواخر دهه 1960 سرچشمه گرفت و آغاز شد. از این رو خیلی زود است که بخواهیم وضعیت کنونی را گذرا بدانیم. اطلاعات و گزارش‌های قیمت مسکن و انتظارات تورمی مصرف کننده احتمالاً نگرانی‌های فدرال رزرو را بیشتر کرده است. شاخص S&P/Case-Shiller index که قیمت مسکن را در 20 شهر اصلی آمریکا ارزیابی می‌کند، در ماه ژوئن نسبت به سال قبل 19.1 درصد رشد کرد. این شاخص از سال 1987 تاکنون بیشترین رشد خودش را تجربه کرده است. سازمان Conference Board اعلام کرد که مصرف کنندگان آمریکایی از اکنون تا 12 ماه آینده، انتظار تورم 6.8 درصدی را دارند. این انتظار نسبت به سال قبل یک درصد افزایش داشته است.

لری سامرز، وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا توییت کرد: «هر بار که می‌شنوید تورم موقتی و گذرا است، به خاطر داشته باشید که تورم دوبرابری قیمت مسکن هنوز در شاخص‌ها نشان داده نشده و بخش مسکن 40 درصد شاخص قیمت مصرف کننده اصلی را شامل می‌شود.»

فرگوسن اظهار داشت که سویه دلتای کووید-19 می‌تواند اقتصاد فدرال رزرو را پس از تابستان گرمی که داشته، کمی خنک کند ولی سایر عوامل خارجی کماکان نقش خود را ایفا می‌کنند. او گفت: «تورم‌های بزرگ تاریخ در اکثر مواقع با جنگ ارتباطی نزدیک داشته‌اند. موردی که واقعاً می‌تواند انتظارات تورمی را افزایش دهد این است که جنگ سرد بین آمریکا و چین بر سر تایوان به یک جنگ پرحرارت و سوزان تبدیل شود.»

فرگوسن تصور می‌کند که پس از خروج آمریکا از افغانستان، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از بی‌میلی آمریکا به مناقشات نظامی سوء استفاده و این مسئله را فرصتی برای تصرف کامل تایوان قلمداد کند. چنین اقدامی از سوی چین می‌تواند آمریکا را وادار به تصمیم‌گیری در خصوص ورود به یک جنگ دیگر یا واگذاری برتری و تسلط جهانی خود کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه