نزولی شدن دلار با روی کار آمدن بایدن و رشد ارزهای پرریسک

2021/01/22 | 1399/11/03
بایدن , دلار , یورو , ارز های پر ریسک

ارزش دلار در روز پنجشنبه در برابر اکثر ارزهای مهم جهان، نزولی شد. ارزهای پرریسک به تصویب بسته مشوق اقتصادی در دولت بایدن خوشبین هستند و همین خوشبینی شرایط رشد آن‌ها در برابر دلار را فراهم کرده است. ارزهای کالایی پرریسک پس از رشد بازار سهام در آمریکا و ثبت رکوردهای جدید در این بازار، رشد خوبی را تجربه کرد. همه بازارها منتظر بسته مشوق 1.9 تریلیون دلاری بایدن هستند و این بسته می‌تواند تقاضا برای دارایی‌های امن مثل دلار را کمتر کند.

در روز چهارشنبه پس از آنکه بانک کانادا تصمیم گرفت نرخ بهره را کاهش ندهد، دلار آمریکا در مقایسه با همتای کانادایی خود به کمترین سطح در سه سال گذشته رسید. شینیچیرو کادونا، استراتژیست ارشد ارز در بارکلیز کپیتال در توکیو گفت: «تمایل به ریسک در حال حاضر کاملاً مثبت است و انتظار می‌رود که امسال این روند با رشد چشمگیر ادامه پیدا کند.»

دلار کانادا و کرون نروژ بهترین عملکرد را دارند و سایر ارزهای اروپایی از نظر عملکرد بعد از این دو ارز قرار دارند. در صورتی که وضعیت آمریکا سریع‌تر از سایر کشورها بهتر شود، دلار هم امسال رشد خواهد کرد. ارز آمریکا با 0.1 درصد افت به 1.2623 دلار کانادا رسید. این ارز برای سومین روز متوالی افت کرد و با رسیدن به 1.2607 دلار کانادا به پایین‌ترین سطح در سه سال اخیر رسید. دلار با 0.2 درصد افت به 8.48 کرون نروژ رسید. دلار استرالیا با 0.1 درصد رشد به 77.505 سنت آمریکا رسید در حالی که این ارز در فصل گذشته 0.7 درصد رشد داشت و استرالیا در ماه دسامبر رشد خوبی از نظر آمار اشتغال داشت.

بانک کانادا اخیراً اعلام کرد که با عرضه واکسن کووید-19 و افزایش تقاضای خارجی، چشم‌انداز اقتصادی در میان‌مدت خیلی روشن‌تر شده است و به همین خاطر این کشور تصمیم گرفت نرخ بهره را روی 0.25 درصد نگه دارد. بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن تصمیم گرفته‌اند هیچ تغییری در نرخ بهره خود ندهند و یورو با 0.2 درصد رشد در 1.21245 دلار معامله می‌شود.

کشورهای اروپایی در حال تلاش برای مهار ویروس کرونای جدید هستند زیرا این ویروس جدید می‌تواند محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی شدیدتری ایجاد کند. شاخص دلار با 0.1 درصد افت به 90.335 رسیده است.

مطالب مشابه

مشاهده همه