نشانه دلار نزولی برای اقتصاد آمریکا و جهان

2020/07/29 | 1399/05/08
شاخص دلار , بحران

دلار آمریکا برخلاف رقبای بزرگ خود که این روزها حرکت صعودی دارند، رو به افت و زوال است و شاخص آن به پایین‌ترین حد در دو سال گذشته رسیده است. تحلیلگران بر این باور هستند که حرکت دلار فقط نمایانگر روند اقتصاد آمریکا نیست بلکه برای جهان هم حرف‌هایی دارد.

شاخص دلار در حالی مداوماً در حال از دست دادن ارزش خود است که از سوی دیگر  طلا به بالاترین حد تاریخی خود رسیده است.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که فقط طلا نیست که در روزهای اخیر تغییر کرده و ارزش آن در برابر دلار بیشتر شده است. شاید این بیانگر این موضوع باشد که سخت‌گیری آمریکا برای کنترل کرونا بیش از سایر کشورها است و همین باعث شده که عملکرد اقتصادی آمریکا ضعیف باشد. البته بدبینی در مورد اقتصاد آمریکا هم در افزایش ارزش سایر ارزها بی‌تأثیر نبوده ولی تأثیر خوش‌بینی به چشم‌انداز جهان خیلی بیشتر از بدبینی به اقتصاد آمریکا است.

این دلار نزولی روی بازار سهام آمریکا هم تأثیر گذاشته و عملکرد بازار سهام آمریکا را هم در هفته های اخیر دچار تردید کرده است.

دلار در ماه مارس و حوالی دوران قرنطینه به بالاترین حد خود در سه سال گذشته رسید. با آمدن کرونا همه چیز خراب شد و اقتصاد تمام کشورها از جمله آمریکا به مشکل برخورد و ارزش دلار کاهش یافت. در این میان برخی از دولت‌ها با اقدامات محرک به کاهش ارزش دلار پاسخ دادند.

روند نزولی دلار در چند هفته اخیر سرعت گرفته است و دلیل این کاهش ارزش، افزایش موارد ابتلا به کرونا عنوان می‌شود. ارزش جفت ارز EURUSD مداوماً افزایشی است. اخیراً رهبران اروپا در مورد یک بسته کمک مالی برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا به توافق رسیدند و همین موضوع باعث افزایش ارزش یورو به میزان 1 درصد شد و در نتیجه ارزش یک یورو به 1.1777 دلار رسید و در بالاترین حد ممکن از سپتامبر 2018 تاکنون معامله شد.

حرکت صعودی دلار در آشفته بازاری که در اوایل سال جاری میلادی به چشم می‌خورد باعث شد که دلار به عنوان یک دارایی امن شناخته شود. سرمایه‌گذاران نسبت به هر نشانه‌‌ای از کاهش ارزش دلار حساس هستند و وقتی ارزش دلار به خاطر نگرانی‌های ناشی از چشم انداز داخلی، نزولی شد این ضعف به بازار سهام هم سرایت کرد.

دلار خرسی (نزولی) به چند فاکتور وابسته است که از جمله این فاکتورها می‌‎توان به تزریق حجم زیادی از نقدینگی دلار به بازار از سوی فدرال رزرو اشاره کرد. احتمالاً این اقدامات بانک مرکزی و فعالیت‌های انتخاباتی به افت بیشتر دلار کمک می‌کند.

البته احتمالاً ضعف دلار بیش از حد ادامه پیدا کرده است؛ زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران دلار را یک دارایی امن می‌دانند. احتمالاً افزایش فشار فروش دلار در چند هفته اخیر باعث افت بیشتر ارزش این ارز شده است.

البته باید منتظر باشیم و ببینیم که گزارش مزایای بیکاری و همچنین گزارش تولید ناخالص داخلی آمریکا و اروپا به کجا می‌رسد. این داده ها تأثیر مهمی بر ارزش دلار دارد.

مطالب مشابه

مشاهده همه