نشست RBNZ و مسیر صعودی دلار نیوزیلند

2021/05/29 | 1400/03/08
دلار نیوزیلند , RBNZ , نرخ بهره , فرانک سوییس , ین ژاپن

نشست اخیر بانک مرکزی نیوزیلند (RBNZ) همراه با اشاره مستقیم به انقباض پولی در چند ماه آینده بود و به همین دلیل دلار نیوزیلند تبدیل به نیرومندترین ارز بازار FX شد. در این نوشتار، دلایل این امر به صورت خلاصه بررسی می‌شود.

 

RBNZ چه گفت؟

در حالی که بازار FX انتظار داشت که تا سال 2023 تغییری در نرخ بهره از سوی RBNZ اعلان نشود، اما بیانیه RBNZ و اسناد منضم به آن نشان می‌دهد که نخستین افزایش نرخ بهره در نیمه دوم سال 2022 انجام خواهدشد. این مسئله باعث غافلگیری بازار شده و رشد سنگین دلار نیوزیلند را در پی داشت.

مسیر جدید برآوردی نرخ بهره از سوی بازار (خط چین آبی) و از سوی RBNZ (خط نارنجی) پس از نشست اخیر RBNZ

همچنین در برآوردهای اقتصادی RBNZ شاهد بهبود و ارتقاء داده‌های تخمینی در هر 3 حوزه رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و نرخ تورم هستیم که خوش بینی بیشتری نسبت به مسیر اقتصاد و سیاست پولی در نیوزیلند ایجاد می‌کند.

نکته دیگری که می تواند حتی منجر به رشد سریع تر نرخ بهره در نیوزیلند بشود، افزایش سنگین قیمت مسکن در این کشور است که در آوریل امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به 20% رشد داشته است. با توجه به حساسیت‌های اخیر ایجاد شده در نیوزیلند در خصوص حباب قیمتی در بازار مسکن، در صورتی که روند افزایشی بهای مسکن در این کشور تشدید بشود، می‌توان متصور بود که RBNZ مجبور بشود حتی شتاب تندتری برای افزایش نرخ بهره در نظر بگیرد که در این صورت شتاب رشد تقاضا برای دلار نیوزیلند در بازار FX حتی افزون‌تر از وضعیت فعلی نیز خواهد بود.

 

نرخ بهره واقعی بالاتر در نیوزیلند

بانک مرکزی نیوزیلند رسماً سیگنال افزایش نرخ بهره را صادر کرده و این در حالی است که در حال حاضر نرخ بهره در نیوزیلند 0.25% است که همین نرخ از اغلب کشورهای توسعه یافته که نرخ بهره‌ای منفی (مثل ژاپن و سوییس) و یا نزدیک به 0% (مثل آمریکا) دارند بالاتر است.

نکته مثبت اساسی در این حوزه این است که نرخ تورم در نیوزیلند در حال حاضر حدود 1.5% است و این در حالی است که این نرخ در کانادا که بانک مرکزی اش مشابه با RBNZ سیگنال افزایش نرخ بهره داده در حال حاضر 3.4% می‌باشد. لذا از دیدگاه نرخ بهره واقعی، شرایط در نیوزیلند نسبت به کانادا به مراتب بهتر بوده و نتیجتاً سرمایه گذارانی که به دنبال استفاده از شگرد Carry Trade برای بهره گیری از تفاوت نرخ‌های بهره هستند، اقبال بیشتری به دلار نیوزیلند نشان خواهند داد.

 

نتیجه گیری

با توجه به سیگنال رسمی افزایش نرخ بهره در نیوزیلند، خرید NZD در بازار FX توصیه می‌شود. ارزهایی که بیشترین احتمال را برای ادامه ارائه نرخ‌های بهره پایین دارند فرانک سوییس و ین ژاپن هستند لذا برای بهره بردن از مسیر واگرایانه نرخ های بهره در این حوزه، خرید میان مدتی NZD/CHF و NZD/JPY توصیه می‌شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه