نوسانات بازار ارز پیش از ارائه شدن طرح بسته مشوق اقتصادی بایدن

2021/01/14 | 1399/10/25
بازار ارز , بایدن , بسته مشوق اقتصادی آمریکا

ممکن است به زودی شاهد سود قابل توجه در بازار ارز و سهام باشیم. ارزش سهام به بالاترین حد خودش رسیده ولی باز هم تلاش می‌کند تا ارزش خود را بالاتر ببرد. ارزش سهام برای پنجمین روز متوالی بیشتر شد ولی ارزش ارزها و بازده خزانه‌داری وارد فاز کاهش شده است. در حقیقت افت یورو در ابتدای هفته و رشد ین ژاپن می‌تواند بیانگر یک پولبک در ارزش سهام باشد. از ماه نوامبر تاکنون به صورت مرتب شاهد رکوردهای جدیدی از شاخص داو جونز هستیم.

انتظار می‌رود  که جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، طرح بسته مشوق اقتصادی خودش را که مدت‌ها است منتظرش هستیم در روز پنجشنبه ارائه دهد و احتمالاً یک برنامه تریلیون دلاری خواهد بود. هیچ شکی نیست که این بودجه می‌تواند به روند توزیع واکسن سرعت ببخشد، برای بیمه بیکاری پرداخت شود و پرداخت‌های مستقیم را بیشتر کند. هر چه ابعاد این بسته بزرگ‌تر باشد، ریسک قوی‌تری در بازار تبادلات ارزی (فارکس) وجود خواهد داشت. اگر بسته بایدن چندان بزرگ نباشد و تصویب آن به راحتی صورت گیرد، امکان دارد سهام به دلیل ناامیدی سرمایه گذاران دچار فشار فروش بشود. بازار ارز هم از بازار سهام پیروی می‌کند و به همین خاطر فروش سهام منجر به کاهش ارزش ین ژاپن و فرانک سوئیس خواهد شد.

نگرانی‌ها پیرامون خشونت در روز تحلیف و سیاست‌های جدید بایدن هم می‌تواند مقدمه خوبی برای رشد بازار سهام باشد ولی هر دو عامل کوتاه‌مدت هستند و نمی‌توان روی آن‌ها حساب کرد. قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا در ماه دسامبر 0.4 درصد  افزایش داشت. رشد ماهانه با انتظارات همراه بود ولی نرخ سالانه تقریباً 1.4 درصد برآورد می‌شود. افزایش تورم یکی از نگرانی‌های اصلی سال 2021 است و این هم می‌تواند یکی از دلایل رشد دلار در برابر سایر ارزها باشد. البته احتمال دارد فدرال رزرو بخواهد برای کاهش تورم اقداماتی انجام دهد.

جفت ارز EUR/USD سومین روز متوالی زیر میانگین متحرک ساده قرار گرفت. اگر این جفت ارز پایین‌تر از 1.2130 قرار بگیرد احتمال دارد که تا سطح 1.2060 کاهش یابد. لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که حرکات نرخ ارز را خیلی دقیق بررسی می‌کند. بزرگ‌ترین اقتصادهای منطقه یورو مخصوصاً  آلمان از طولانی کردن دوران قرنطینه خبر دادند و همین دلیل می‌تواند برای کاهش ارزش یورو کافی باشد. بسیاری از تحلیلگران چشم انداز این ارز را روی 1.20 ارزیابی می‌کنند.

دلارهای استرالیا و نیوزیلند هم به افت خود ادامه می‌دهند. چین از استرالیا به خاطر سیاسی کردن توافق‌نامه M&A در مورد مسائل امنیتی انتقاد کرد. موارد جدید ویروس کرونا در چین هم به اوج خود در 5 ماه گذشته رسیده است و باعث شده است نگرانی در مورد کرونا در این منطقه بیشتر شود. دلار کانادا هم به خاطر تورم، کاهش چندانی نداشت.

مطالب مشابه

مشاهده همه