نوسانات ترامپی بازارهای مالی

2020/10/09 | 1399/07/18
ترامپ , بسته های تسهیلی

جفت ارزهای مهم جهان در چند روز اخیر تغییرات مهمی را تجربه نکردند؛ زیرا تمرکز اقتصاد جهانی از روی وضعیت ویروس کرونا در آمریکا برداشته شده و روی مسائلی دیگری از جمله مذاکرات برگزیت و بسته کمک احتمالی آمریکا (در دوران کرونا) قرار گرفته است.

روز سه شنبه ارزش دلار بالا رفت و به دنبال توییت دونالد ترامپ، ریسک‌گریزی در تابلوهای مالی موج می‌زند. ترامپ اظهار داشت که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان با حسن نیت مذاکره نمی‌کند و مذاکرات بر سر بسته محرک اقتصادی را تا پس از انتخابات متوقف کرد. شاخص‌های آمریکا قرمز شد و بازده‌های خزانه‌داری از نقطه اوج خود در چند هفته گذشته عقب‌نشینی کرده است.

جفت ارز EUR/USD با وجود  اظهارنظرهای ناامیدکننده از سوی کریستین لاگارد،  رئیس بانک مرکزی اروپا، به سطح 1.1807 رسید که نقطه اوج خود در دو هفته اخیر است. وی در مورد بهبود اقتصادی ابراز نگرانی کرد و گفت که می‌ترسد بهبود اقتصادی به جای اینکه V شکل باشد، متزلزل شود.

جفت ارز GBP/USD به 1.29 رسید؛ زیرا مشخص شد که اتحادیه اروپا تا پایان ضرب الاجل بوریس جانسون یعنی 15 اکتبر تمایل ندارد که در مذاکرات، امتیازی به انگلیس بدهد.در عوض این اتحادیه آماده است که این مذاکرات را تا اواسط نوامبر ادامه دهد و بر این باور است که در شرایط کنونی نباید از خواسته‌های خود در مورد حقوق شیلات کوتاه بیاید.

ارزهای کالایی بیشترین آسیب را از ریسک گریزی دیده‌اند. دلار استرالیا بدترین عملکرد را در بین این ارزها داشته است و قیمت طلا هم در این مدت کاهش یافته است. این فلز ارزشمند قیمت 1890 دلار (به ازای هر انس) را هم تجربه کرد.

قیمت نفت خام کمترین تأثیر را از اظهارنظرهای ترامپ گرفته است و جدیدترین قیمت نفت WTI، 40 دلار در هر بشکه اعلام شده است.

مطالب مشابه

مشاهده همه