نکاتی مهم درباره گزارش NFP روز جمعه

2018/04/05 | 1397/01/16
نرخ بیکاری , ایالات متحده , دستمزد , گزارش NFP , مشاغل
فردا 6 آوریل نخستین جمعه ماه جدید میلادی محسوب شده و لذا گزارش بسیار مهم مشاغل بخش غیرکشاورزی ایالات متحده موسوم به NFP منتشر خواهدشد. نظر به اهمیت این گزارش و اثرات دامنه دار آن روی بازارهای مالی بر آن شدیم تا نکاتی مهم درباره این گزارش را که در شرایط فعلی می تواند موجد نوسانات مهم در بازارهای مالی گردد با شما در میان بگذاریم.

میزان مشاغل ایجادشده

با توجه به مجموع گزارش های منتشره از حوزه اقتصاد آمریکا در هفته های اخیر، به نظر می رسد که میزان مشاغل ایجادشده در ماه مارس باز هم فراتر از انتظارات بازار باشد؛ امری که در درجه اول بیشتر به نفع بازارهای سهام است تا دلار یا طلا. گزارش اشتغال موسسه ADP که روز گذشته منتشر شد نشانگر ایجاد 241 هزار شغل بود که به مراتب از انتظارات بازار فراتر بوده و با توجه به همبستگی بالای گزارش های این موسسه با گزارش NFP، نویدبخش داده های مثبتی در این حوزه برای گزارش فردا می باشد: همچنین بایستی اشاره کنیم که گزارش دیروز موسسه ISM برای شاخص مدیران خرید بخش غیرکارخانه ای آمریکا – که عملاً نزدیک به 88% از اقتصاد این کشور را در برمی گیرد – نشانگر افزایش اشتغالزایی در ماه مارس با شتابی بیش از ماه فوریه بوده و نظر به گزارش بسیار مثبت ماه فوریه پیش بینی می شود که این بار نیز شاهد ایجاد انبوهی از مشاغل دستکم در بخش خدماتی اقتصاد آمریکا باشیم:

Employment

Employment activity in the non-manufacturing sector grew in March for the 49th consecutive month. ISM®’s Non-Manufacturing Employment Index registered 56.6 percent, which reflects an increase of 1.6 percentage points when compared to the February reading of 55 percent. Twelve industries reported increased employment, and two industries reported decreased employment. Comments from respondents include: "Staffing to process increased volume" and "Increasing manpower slowly to cover expected new orders.

نرخ بیکاری

در خصوص نرخ بیکاری، پیش بینی بازار کاهش بیشتر نرخ بیکاری به سطح 4% است. مارک زندی مدیر موسسه اعتبارسنجی Moody، در گزارش دیروز ADP تخمین زد که با ایجاد میانگین 200 هزار شغل در ماه که 2 برابر میزان ورود نیروی کار جدید به بازار است به زودی شاهد کاهش بیشتر نرخ بیکاری – که همین الان هم در کف 17 ساله خود قرار دارد – نیز خواهیم بود و به نظر می رسد که فردا شاهد تحقق این امر باشیم. طبیعتاً کاهش نرخ بیکاری پدیده ای است که بیشتر به سود افزایش نرخ بهره و دلار است تا بازارهای سهام یا طلا.

میزان رشد میانگین دستمزدها

بدون شک مهمترین بخش گزارش فردا که مورد تمرکز اصلی بازار خواهدبود، میزان رشد میانگین ساعتی دستمزد نیروی کار خواهدبود. هر چقدر شتاب رشد دستمزدها بیشتر باشد، احتمال افزایش پرشتاب تر نرخ های بهره توسط FOMC افزایش خواهدیافت و این پدیده به نفع دلار و به ضرر طلا و بازارهای سهام خواهدبود. در تاریخ 2 ماه فوریه و در اوج ریزش دلار و صعود بازارهای سهام، آنچه موجب برگشت بازار شد رشد سنگین دستمزدها در گزارش ژانویه  NFP بود که نشان از جهش 2.9 درصدی درآمد نیروی کار در مقیاس سالانه داشت که بیشترین شتاب را در 9 سال اخیر نشان می داد و این مسئله باعث ایجاد کف در شاخص دلار گردید: پس از این تاریخ و با انتشار گزارش NFP مربوط به ماه فوریه که در تاریخ 9 مارس منتشر شد، مشخص گردید که شتاب رشد دستمزدها هنوز وارد یک فاز صعودی شدید نشده است و حتی داده های مربوط به ژانویه نیز مورد بازبینی نزولی قرار گرفت و بازارها نفسی به راحتی کشیدند چرا که احتمال افزایش شتاب ناک و مخرب نرخ بهره توسط FOMC کمرنگ شد: این در حالی بود که طبق گزارش NFP فوریه، اقتصاد آمریکا در این ماه موفق به ایجاد 313 هزار شغل بوده که از هر جهت بهتر از انتظارات بازار بوده و وجود یک بازار کار پویا را در این کشور تایید می کرد.

نتیجه گیری

در صورتی که گزارش NFP فردا نشانگر ایجاد انبوهی از مشاغل باشد اما شتاب رشد سالانه دستمزدها از 2.6% الی 2.7% فراتر نرود، بازارهای سهام با توجه به ایجاد یک کف قیمتی مبتنی بر رفتار بازار در روز چهارشنبه 4 آوریل به رشد خود ادامه خواهند داد اما اگر به صورت همزمان شاهد رشد شدید دستمزدها هم باشیم، شتاب رشد تقاضا برای دلار فزونی خواهدگرفت و بایستی یک 5 موجی بزرگ نزولی در شاخص دلار را پایان یافته تلقی کنیم. با توجه به داده های حاضر، ما شانس زیادی برای رشد طلا – یعنی رشد اندک مشاغل و تقویت شدید دستمزدها – قائل نیستیم.

مطالب مشابه

مشاهده همه